RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

JD.com rolt antwoord op Amazon Go internationaal uit

icon
Food6 augustus, 2018

Het Chinese JD.com opent in Indonesië een onbemande en kassaloze winkel: in- en uitchecken gebeurt er met QR-codes en gezichtsherkenning. De online retailer probeert zo een antwoord te bieden op Amazon Go.

 

Nu ook kleren en make-up kopen zonder kassa

Na een eerste vestiging bij het Chinese hoofdkantoor in oktober 2017 (niet geheel toevallig bijna net tegelijk met de opening van de eerste Amazon Go) opent JD.com nu een X-Mart in een populair winkelcentrum in Jakarta. De “belevingswinkel met artificiële intelligentie”, zoals JD het zelf noemt, is net zoals Amazon Go volledig kassaloos.

 

De technologie is sinds de eerste onbemande winkel in Peking nog sterk geëvolueerd, laat JD weten, waardoor het retail- en technologiebedrijf nu een winkel van 270 m² groot kan openen met een ruimer productaanbod. Zo kunnen shoppers naast FMCG ook kleren, accessoires en schoonheidsproducten kopen. Het voordeel? Consumenten kunnen in de kleedkamer een jeans passen en er gewoon mee naar buiten wandelen, tipt JD. Om de activiteiten van shoppers te tracken gebruikt de winkel RFID op de productverpakkingen, gezichtsherkenning om binnen en buiten te gaan, beeldherkenning en ‘heat mapping’.

 

20 onbemande winkels in minder dan jaar

Aan de hand van die warmtekaarten verbetert de Chinese technologiereus ook voortdurend de voorraden, het productaanbod en de visualisatie. Alle facetten van het winkelmanagement gebeuren met behulp van camera’s, klinkt het in een persbericht. JD.com zet sinds vorig jaar sterk in op technologie voor fysieke winkels, als onderdeel van de visie van het bedrijf dat retail ‘grenzeloos’ – dus zowel online als offline – en een service moet zijn. In het kader van die strategie heeft JD in minder dan een jaar tijd al twintig onbemande winkels geopend in China.

 

Indonesië is een belangrijke groeimarkt voor de Chinese retailer: sinds de lancering in maart 2016 heeft het e-commerceplatform er ruim 350.000 SKU’s in het assortiment en twintig miljoen klanten. De logistiek gebeurt vanuit negen distributiecentra op zeven verschillende eilanden, maar JD wil er op korte termijn nog nieuwe distributiecentra bouwen om zo 85% van alle Indonesische bestellingen op de dag zelf of de volgende dag te kunnen leveren.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN