RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

icon
Food8 augustus, 2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.

 

Marktaandeelwinst voor Delhaize

De fusiegroep realiseerde in het tweede kwartaal een omzet van 15,5 miljard euro, een daling met 3,7% die deels is toe te schrijven aan wisselkoerseffecten en de timing van Pasen. Bij gelijke wisselkoersen was er een lichte stijging met 0,9%. De winst ging vooruit van 355 naar 410 miljoen euro.

 

De groep kan niet verhullen dat de concurrentie op de Amerikaanse markt stevig is: Hannaford en Food Lion hielden goed stand, maar de andere formules stonden onder druk. Voor Stop & Shop, het belangrijkste uithangbord van Ahold Delhaize in de Verenigde Staten, komt er een nieuw winkelconcept later dit jaar. Daarmee antwoordt de retailer al gedeeltelijk op de scherpe kritiek die beurshuis Berenberg gisteren formuleerde: volgens deze analisten moet de groep dringend 1,6 miljard dollar investeren om zijn concurrentiepositie te verbeteren.

 

Het goede nieuws kwam vooral uit Europa: in België bevestigt Delhaize de ommekeer die tijdens de eerste drie maanden al was ingezet. De omzet steeg met 1,9% naar 1,3 miljard euro, de onderliggende bedrijfswinst ging met 6,8% omhoog naar 35 miljoen euro en de winstmarge verbeterde van 2,6% naar 2,7%. De keten wint ook weer marktaandeel. De nieuwe strategie van CEO Xavier Piesvaux werpt dus vruchten af, vooral de campagne met de tovergroentjes heeft haar effect niet gemist. In Nederland ging de omzet met 3% vooruit tot 3,5 miljard euro. De onderliggende operationele winst steeg met 6,8%, de marge bedroeg 5,3% en verbeterde bij bol.com.

 

Online groei

Frans Muller, die voor het eerst de kwartaalcijfers mocht presenteren, kondigde geen koerswijzigingen aan: de strategische accenten liggen in de lijn van zijn voorganger. In alle markten blijft Ahold Delhaize sterk inzetten op gezondheid en gemak, met initiatieven als de online tool ‘My Nutritional Value’ waarmee klanten van Albert Heijn inzicht krijgen in de voedingswaarde van de producten die ze kopen.

 

Ook zit de groep op koers om de online doelstelling van 5 miljard euro omzet in 2020 te halen. De onlineverkoop steeg met 23%. In de VS moet de lancering van Peapod Digital Labs het innovatieritme versnellen. In Nederland steeg de onlineomzet met 23,2%, van 459 miljoen naar 592 miljoen euro. Bij bol.com zijn partners al goed voor 40% van de omzet. In België hinkt online nog wat achterop: de omzet steeg met 28,8% van 9 naar 12 miljoen euro.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN