RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

icon
Algemeen13 augustus, 2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

 

Keuzes maken

Gewoon klantvriendelijk zijn is anno 2018 niet genoeg: je moet werkelijk geobsedeerd zijn door de klant. Tenminste, als we mogen afgaan op de managementslogans die nu opgang maken onder impuls van Amazon & Co. Het is een modeterm, maar toch zijn er goede redenen om ‘Customer Obsessed Retail’ uit te roepen tot het centrale thema van de RetailDetail Day 2018, zegt dagvoorzitter Gino Van Ossel (Vlerick Management School): “Waren retailers vroeger niet met hun klanten bezig misschien? Deden ze het toen niet goed? Uiteraard wel. Alleen kent die klantobsessie in het digitale tijdperk toch een andere invulling.”

 

Het congres presenteert dit jaar een heel divers aanbod aan sprekers die allemaal met de klant bezig zijn, maar op een andere manier. Een blikvanger in het programma is uiteraard Sander van der Laan, CEO van het fenomeen Action. Een ‘value retailer’ met een sterk verhaal: het gaat immers om meer dan de prijs. De shopper wordt verrast, doet elke week nieuwe ontdekkingen. De keten heeft geen webshop maar neemt wel digitale initiatieven. “Het draait in retail nog altijd om heldere keuzes maken, ondanks nieuwe marketingdogma’s zoals het ‘segment of one’ en het einde van doelgroepenmarketing. En keuzes maken, dat doet Action bijzonder goed”, meent Van Ossel. 

 

Toegevoegde waarde

In een polariserende retailwereld kent niet enkel value een sterke opgang (denk aan het succes van Primark of Lidl), ook toegevoegde waarde schept kansen. Het is het middensegment dat onder druk staat. Een soort tegenpool van Action is Runner’s Lab, een sportretailer met vier fysieke winkels en een webshop. Staan multimerkenretailers onder druk? Niet noodzakelijk: service kan een reële toegevoegde waarde betekenen, bewijst de keten. Door de manier waarop Runner’s Lab advies levert aan zowel amateurlopers als professionele atleten, kan de lokale retailer zijn plaats in de markt verdedigen tegen pure players of grote ‘category killers‘ als Decathlon.

 

Klantobsessie is echter geen privilege voor nieuwkomers in de markt: ook traditionele partijen kunnen zichzelf heruitvinden. Hema dateert al van 1926 maar is lang niet gedateerd. “Na enkele moeilijke jaren gaat het in België nu weer beter. Hoe slaagt het bedrijf erin zijn magische formule van toen te blijven actualiseren? ‘Country director’ Carla Velghe belooft een mooie case te brengen.” Scoop Store bewijst dan weer dat de functie van de retailer als ‘middle man’, als doorgeefluik, niet voorbij hoeft te zijn. Het winkelconcept wil een omnichannelplatform zijn voor opkomende labels, nieuwe merken of makers met een sterk onderscheidend vermogen. Shoppers komen hier op ontdekkingstocht.

 

Innovatielaboratorium

Een heel bijzondere case is die van ZX Ventures, het innovatielaboratorium van AB InBev. “We zullen leren hoe een klassieke merkfabrikant op basis van data kennis opdoet over de klant. De brouwer investeert via ZX Ventures in e-commerce en leert uit de cijfers enorm veel over het koopgedrag van bierliefhebbers wereldwijd. Sinds de acquisitie van Ratebeer, de Tripadvisor van de bierwereld, kan AB InBev snel nieuwe trends capteren. Databedrijf Weissbeerger kan zelfs data halen uit tapkasten in horecazaken en weet zo exact waar en wanneer welk bier wordt geschonken. Als dat geen voorbeeld is van customer obsession…”

 

Kortom: “De klant staat vandaag hoger op de agenda van merken en retailers. Digitale tools laten toe om de klantenobsessie anders in te vullen. Tijdens de RetailDetail Day zullen we de hype uitkleden en gaan we naar de essentie,” besluit Van Ossel.

 

De RetailDetail Day vindt plaats op 20 september in UGC Mechelen, van 8u30 tot 19u. Tickets bestellen kan via deze link. Deelnemers vernemen die dag ook van Anneleen Desmyter (Qrf City Retail) wie de genomineerden zijn van de awards Qrf Retailer of the Year, Qrf Retail Sustainability, Qrf Best Newcomer in Belgium en Qrf Webshop Awards Belgium. Tot dan?

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN