RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

LolaLiza eindigde 2017 in het rood

icon
Mode29 augustus, 2018

De Belgische modeketen LolaLiza dook vorig jaar in het rood: het familiebedrijf sloot 2017 af met een bedrijfsverlies van 3,2 miljoen euro. De retailer wil daarom nu inzetten op e-commerce en overweegt winkels te sluiten. 

 

Omzet stijgt nipt, winst stuikt ineen

LolaLiza boekte in 2017 een bedrijfsverlies van 3,2 miljoen euro, een fikse daling ten opzichte van 1,6 miljoen euro die het een jaar eerder nog pluste. Netto verdriedubbelde het verlies naar 7,4 miljoen euro. Medeoprichter en eigenaar Henri Appelstein noemt 2017 een moeilijk jaar: “De hele modesector staat onder druk. Sinds drie jaar komt er minder volk in de winkels en in 2017 is de markt nog sneller gedaald”, aldus de mode-ondernemer in De Tijd.

 

In de 109 winkels en webshop haalde LolaLiza vorig jaar 99,7 miljoen euro omzet, een lichte stijging ten opzichte van de 98,3 miljoen euro uit 2016. De webshop was goed voor iets minder dan 5% van die omzet, maar Appelstein ziet die sterk groeien en wil er nog meer op inzetten: “Mensen willen kleding online kopen. Bovendien is een webwinkel een uitstekend publiciteitsmedium”, klinkt het. De webshop verkocht in 2017 alvast dubbel zoveel als het jaar voordien en Appelstein verwacht dit jaar opnieuw een verdubbeling.

 

Schaal vergroten en inkrimpen tegelijk

Ondertussen wil LolaLiza haar schaal vergroten, om zo competitieve prijzen aan te kunnen bieden. De prijsdruk van spelers zoals Zara en H&M weegt immers door, en LolaLiza wil hun prijszetting volgen. Dit jaar wil de moderetailer daarom nog drie nieuwe winkels openen en het probeert ook in het buitenland te groeien. Het bestaande winkelnetwerk wordt weliswaar kritisch bekeken en sluitingen behoren daarbij tot de mogelijkheden: “Zeker in kleine steden gaat het moeilijk. We blijven kritisch kijken naar het winkelpark: verlieslatende winkels gaan dicht en winstgevende blijven open.”

 

Wel gaat die internationalisering niet zonder slag of stoot: “Onze tien Franse winkels zijn succesvol en groeiden vorig jaar met 5 tot 10%. In Nederland gaat het moeilijker. Twee winkels doen het goed en twee minder goed. We hebben onlangs al een Nederlandse winkel moeten sluiten. Het buitenland is een volledig andere markt. Je daar ontwikkelen vergt veel tijd.” Duitse plannen zijn voorlopig alvast weggeborgen.

 

Ook qua snelheid neemt de Belgische keten een voorbeeld aan de fastfashionketens: “We hebben onze aankoopdienst hervormd. We kunnen nu sneller kleding inkopen en zo meteen reageren op nieuwe trends. Want tegenwoordig geldt: als mensen iets leuks zien, willen ze het meteen kunnen kopen”, zegt Appelstein. 

 

LolaLiza heeft sinds kort ook een nieuwe CEO, Joachim Rubin, en heeft een nieuw hoofdkantoor in Brussel in gebruik genomen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN