RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

SCOOP Store: Vandaag starten én stoppen veel meer labels

icon
Algemeen30 augustus, 2018

Wie graag nieuw design ontdekt, kan zijn hart ophalen bij SCOOP Store. In de drie winkels en webshop kunnen startende labels ruimte huren om hun producten te verkopen. Oprichter Inge Wouters spreekt op de RetailDetail Day over het innovatieve retailconcept.

 

Sociale media zijn belangrijk omnichannelkanaal

SCOOP Store maakt het systeem van online marktplaatsen omnichannel: iedereen kan er zijn eigen creaties verkopen, zonder een eigen winkel of webshop te hoeven openen. Toen SCOOP Store in 2014 is gestart, was omnichannel nochtans nog niet zo’n feit. “De omnichannel-evolutie is ontegensprekelijk een versnelling hoger geschakeld sinds 2014 en het retaillandschap is in volle ontwikkeling”, merkt Wouters. 

 

Vooral het belang van sociale media is de afgelopen jaren sterk toegenomen, ook voor SCOOP store: in twee jaar tijd is Instagram bijvoorbeeld niet alleen uitgegroeid tot een belangrijk communicatiekanaal, waarop de onderneming 45.000 volgers heeft, maar het is inmiddels ook een verkoopkanaal. 

 

Ook de webshop neemt aan belang toe, al zijn de fysieke winkelpunten van SCOOP Store nog veruit het belangrijkste verkoopkanaal. Wouters: “We bieden vandaag een zeer beperkt aantal producten online aan, maar hier zal in het komende jaar sterk verandering in komen. Voor de meeste labels zijn de producten weliswaar ook in hun eigen webshop verkrijgbaar.”

 

Starten makkelijker dan ooit, opvallen moeilijker

De bedoeling van SCOOP Store is startende labels meer zichtbaar maken, een flinke uitdaging in deze digitale tijden. “Enerzijds is het door de digitalisering nog nooit zo gemakkelijk geweest om een nieuw label op te starten. Zo is het vergaren van startkapitaal toegankelijker geworden via online crowdfundingplatformen en risicokapitaal. Voor het creëren van een label vind je ook alles op het internet en is het erg gemakkelijk om producten te koop aan te bieden via webshops”, ziet Inge Wouters.

 

Het opzetten van een label is daardoor ogenschijnlijk gemakkelijk geworden en heeft een grote aantrekkingskracht op ondernemende mensen. Denk maar aan de grote hoeveelheid nieuwe T-shirtlabels met originele bedrukkingen die je online vindt. Anderzijds maakt dat gemak het – paradoxaal genoeg – ook net complex: “Er is zo’n groot aanbod in binnen- en buitenland dat het zeer moeilijk is om als nieuw label op te vallen en een kooppubliek op te bouwen”.

 

“Vandaag zijn er dus veel meer starters, maar tegelijk ook veel labels die ermee ophouden na één jaar. Het is net deze brug tussen de labels en het kooppubliek die we vanuit SCOOP Store aanbieden. We ondersteunen in de uitbouw en professionalisering van een label, terwijl we visibiliteit en een kooppubliek aanbieden”, vat Wouters de werking van haar geesteskind samen.

 

SCOOP Store helpt labels mee opbouwen

Het fundamentele verschil tussen reguliere retail en haar businessmodel: “De merken zijn onze klanten en niet onze leveranciers.” SCOOP Store biedt een kanaal aan opkomend labels om te testen en te groeien, door ze typisch in een periode van 6 tot 12 maanden – ook al is er een beperkt vast labelaanbod – ruimte in de winkel te laten huren en “samen aan het label te bouwen”.

 

Behalve de verkoopruimte levert het concept immers ook extra diensten en ondersteuning aan de labels. Wouters: “Standaard geven wij aan elk label op regelmatige basis feedback en  advies, standaard op basis van input van shoppers, store crew, bloggers en influencers, … Elementen zoals productassortiment, prijsstelling, verpakking en kwaliteit komen dan aan bod.”

 

De focus ligt op real-time ‘store performance’ data en online platformdata, maar “indien gewenst voeren we nog diepgaander klantenonderzoek uit. We zijn ook erg meedenkend over hoe we het labelverhaal in de winkel kunnen brengen en hoe we extra visibiliteit kunnen creëren. Dit kan gaan van POS-materiaal tot in-store workshops.”

 

Groot nieuws op komst

In het zoeken naar labels geldt één stelregel: “We zijn op zoek naar originele producten die een lach op ons gezicht toveren. We streven een mix na van productcategorieën en gebruiken dit als uitgangsbasis in onze zoektocht naar labels. Ons productaanbod is zeer divers en wekelijks komen er nieuwe producten binnen.”

 

Het aanbod verschilt zo weliswaar van winkel tot winkel: “We dwingen onze labels niet om in alle stores aanwezig te zijn. Ook de mogelijkheid om producten te verkopen via onze webshop is geen verplichting.”

 

Hoe SCOOP Store dan vermijdt dat de winkels een allegaartje worden? “De variëteit is erg aantrekkelijk voor shoppers, maar is een grote uitdaging voor een overzichtelijk en aantrekkelijk winkelbeeld”, geeft de onderneemster toe. “We werken momenteel met een team van specialisten in retaildesign en visual merchandising aan iets… en daarover is heel binnenkort meer (groot) nieuws op komst.”

 

Wat voor groot nieuws er op til is bij SCOOP Store, hoor je op de RetailDetail Day 2018 op 20 september. Schrijf je hier snel in.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN