RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Orchestra stapt in overnamerace Toys’R’Us France

icon
Algemeen20 september, 2018

Het gerucht deed al langer de ronde en nu heeft Orchestra-topman Pierre Mestre het met zoveel woorden bevestigd: hij wil de Franse tak van speelgoedketen Toys’R’Us overnemen en zo in Frankrijk de absolute ‘nummer 1 op de kindermarkt’ worden.

 

Drie gegadigden

Toys’R’Us France kwam na het faillissement van de Amerikaanse moederketen zelf in zware moeilijkheden en staat al een tijdje onder curatele. Op 3 oktober eerstkomende beslist de handelsrechtbank van Evry over een eventuele doorstart van de speelgoedketen, onder de paraplu van een nieuwe eigenaar. Twee kandidaten hadden zich al officieel gemeld: een franchisenemer van Galeries Lafayette, die ook kandidaat is om La Grande Récré (die andere noodlijdende Franse speelgoedketen) over te nemen, en schuldeiser Cyrus, die daartoe een samenwerkingsdeal sloot met Picwic, de speelgoedketen uit het Mulliez-imperium (Auchan, Leroy-Merlin e.a.).

 

De laatste weken ging het gerucht dat ook Orchestra (dat eerder het Belgische Premaman overnam) zijn zinnen had gezet op de speelgoedketen. In een gesprek met Le Figaro en de gespecialiseerde website LSA heeft Mestre dat gerucht nu bevestigd. Hij wil ‘ten persoonlijke titel’ 38 van de 53 winkels en 907 van de 1.152 werknemers overnemen en plant ook een investering van 60 miljoen euro om de keten uit zijn as te laten herrijzen. Daartoe heeft hij een deal op zak met het Amerikaanse investeringsfonds Pimco.

 

Gekruiste franchisecontracten

“Beide vennootschappen zullen in een eerste fase zelfstandig blijven bestaan, maar via gekruiste franchisecontracten aan elkaar gelinkt worden”, licht de topman alvast een tip van de sluier. “Er komt een gemeenschappelijk aanbod voor beide ketens, waarbij Orchestra zal instaan voor de kleding en de kinderartikelen en Toys’R’Us voor het speelgoed.” Krijgt hij groen licht van de handelsrechter, rest hem nog een niet onbelangrijk detail: de merknaam Toys’R’Us is namelijk in handen van een Amerikaanse schuldeiser van de ter ziele gegane speelgoedketen. Die sloot eerder wel een deal met de overnemer van de Spaanse Toys’R’Us-winkels, die in ruil voor anderhalve procent van de omzet de merknaam mag behouden en gebruiken.

 

Komt het niet tot een deal tussen Mestre en de Amerikaanse rechtenhouder, dan zullen de overgenomen speelgoedwinkels herdoopt worden tot ‘Orchestra & Toys’, klinkt het nog. Maar of de naam van de speelgoedketen nu verandert of niet, in elke winkel zal minstens 500 m² worden gereserveerd voor kleding. “Beide markten zijn complementair”, stelt Mestre: “Kleding zorgt het hele jaar door voor trafiek, terwijl speelgoedwinkels verlieslatend zijn van januari tot oktober. Bovendien is de markt voor kindermode minder internetgevoelig dan die voor speelgoed.”

 

Pittig detail: van 2007 tot 2013 baatte Orchestra al kledingcorners uit bij Toys’R’Us, maar de samenwerking werd stopgezet omdat de speelgoedketen weigerde meer oppervlakte ter beschikking te stellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN