RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ocado: een technologiebedrijf vermomd als online supermarkt

icon
Food25 september, 2018

Is e-commerce in food een leefbaar businessmodel? Wel volgens Ocado, de Britse ‘pure player’ die in Europa een echte pioniersrol vervult. Het bedrijf is echter veel meer dan een louter webwinkel…

 

Lage prijzen, lage kosten

Ocado startte in 2000 als een online supermarkt. Met een jaaromzet in 2017 van bijna anderhalf miljard pond (1,7 miljard euro) en dubbelcijferige groei in elk kwartaal baat het beursgenoteerde bedrijf intussen een meer dan stevige webshop uit. De e-tailer verkoopt online wel 50.000 verschillende referenties, tegen lage prijzen en lage bezorgkosten. Een gemiddelde bestelling bedraagt er bijna 120 euro.

 

Een deel van het assortiment wordt aangeleverd door supermarktketen Waitrose, een (klein) deel ook door Carrefour: om de niet onaanzienlijke Franse bevolking in het Verenigd Koninkrijk te bedienen, onder andere. Ocado bereikt zo’n 75% van de Britse bevolking, en dat in een markt waar online een marktaandeel heeft van meer dan 7% in voeding. De verkoop van voeding online is evenwel lang niet de enige bron van inkomsten.

 

Baanbrekende technologie

Van een webwinkel groeide Ocado immers uit tot een toonaangevend technologiebedrijf. Doorgedreven automatisering en een unieke gebruikservaring zijn de grote troeven van het concept, zal commercieel directeur Marie-Axelle Loustalot-Forest binnenkort aantonen op het RetailDetail Food Congress: een unieke kans om het groeiverhaal van deze ‘pure player’ uit eerste hand te vernemen.

 

Bij de start achttien jaar geleden was Ocado wel verplicht om zijn eigen soft- en hardwareoplossingen uit te denken, aangezien niemand anders het deed. Die innovatieve technologie stelt de e-tailer vandaag ook ter beschikking van collega’s – een beetje zoals Amazon doet met zijn afdeling Web Services. Zonder baanbrekende technologie is het immers onmogelijk om op een rendabele wijze aan e-commerce te doen in een sector met flinterdunne marges.

 

Nieuwe generatie robots

In het VK werkt Ocado Solutions op dat vlak al samen met Morrison’s, in Frankrijk met Casino, in Canada met Sobeys, in Zweden met ICA en in de VS met Kroger. Deze retailers maken gebruik van de technologische oplossingen van Ocado, zoals de datacentra, het algoritme om de meest efficiënte bezorgroutes te berekenen, de gebruiksvriendelijke interface in de app en vooral de volautomatische distributiecentra. Daar worden verpakte goederen vandaag al volledig verwerkt door robots.

 

Voor verse producten is menselijke tussenkomst nog vereist, maar het bedrijf ontwikkelt nu een nieuwe generatie robots die in staat zijn om deze producten ‘met zachte hand’ te behandelen, zodat de nood aan menselijke arbeid volledig zal verdwijnen. De video hieronder geeft een indrukwekkend beeld van zo’n geautomatiseerd distributiecentrum. Daar stopt het echter niet: de websuper werkt bijvoorbeeld ook aan de ontwikkeling van zelfrijdende bestelwagens.

 

 

Meer weten? Kom dan zeker naar het RetailDetail Food Congress op 3 en 4 oktober. Naast Ocado ontmoet u er ook sprekers van onder meer Delhaize, Deliveroo, Smartmat, Deeleenkoe.be, eFarmz, eFoodbox/Etheclo, PostNL en Colruyt Group. Klik hier voor meer informatie en tickets.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

  • icon
    Food8 december, 2025
    “Tijd voor een nieuwe generatie bij Ben & Jerry’s” vindt Magnum-CEO Peter ter Kulve

    Naar aanleiding de beursgang van The Magnum Ice Cream Company (TMICC) maandag, haalt topman Peter ter Kulve uit naar medeoprichter Ben Cohen van Ben & Jerry’s, die blijft aandringen op een verkoop: het wordt tijd dat hij het merk loslaat en overdraagt aan een nieuwe generatie.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN