RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unox en Mora lanceren vegetarische rookworst en kroket

icon
Food1 oktober, 2018

Na vier jaar onderzoek presenteert Unox een rookworst zonder vlees. Op de wereldwijde Dag van de Vegetariër lanceert ook Mora vegetarische varianten van hun bitterballen en kroketten.

 

“Nauwelijks van echt te onderscheiden”

“Nauwelijks van echt te onderscheiden”, dat is de rode draad in de vegetarische productlanceringen van Mora en Unox. In samenwerking met De Vegetarische Slager heeft Mora haar kroketten en bitterballen vleesvrij gemaakt, maar de snackproducent hamert er wel op dat het “de ultieme benadering van een draadjesvleeskroket”. “Je merkt het verschil vrijwel niet”, zo klinkt het. Vanaf begin volgend jaar zijn de eerste vegetarische Mora-producten in de supermarkten, bedrijfskantines, cafetaria’s en horecagelegenheden te vinden. Op dit moment gaat het om de kroket, bitterbal en ook de Kipkorn van het merk. Er volgen weliswaar nog meer gezamenlijke vegetarische snacks met De Vegetarische Slager.

 

Minder vlees eten is immers helemaal ‘hot’: in Nederland wil twee op drie minder vlees eten en zegt meer dan de helft van de mensen minstens drie dagen per vleesloos te eten, aldus het Voedingscentrum. De markt voor vleesvervangers is er 80 miljoen euro groot en er wordt voor 2019 een omzetstijging van 9% verwacht. Ook in België eten mensen steeds minder vlees: vorig jaar kochten Belgen 28 kilogram vlees per persoon, ongeveer 7 kilo minder dan tien jaar geleden.

 

Vier jaar ontwikkeling voor vegetarische rookworst

Daarom pikt ook Unox erop in met een eerste vegetarische rookworst. Het kostte de worstendraaier wel langer dan verhoopt: “Eigenlijk hadden we die al vier jaar terug willen introduceren, maar het heeft lang geduurd om de smaak en textuur écht goed te krijgen”, vertelt marketingmanager Thijs Sleddering aan het AD. De rookworst is gemaakt uit plantaardige olie, eiwitten uit erwten en de darm eromheen is vervangen door een zeewierproduct. Veganistisch is de worst niet, aangezien ze wel eieren van kippen bevat. Twee jaar geleden was de R&D-afdeling al met een verkoopbaar alternatief op de proppen gekomen, maar die was voor het merk niet goed genoeg: “De rookworst is zó iconisch. Die moet het origineel echt benaderen.” 

 

De lancering is het startschot voor een volledige productlijn van vleesvervangers bij Unox: in 2019 komen ook knakworstjes, leverpastei en stoofpotjes op de markt. Nu al is er ook tomaten- en groentesoep met vegetarische balletjes. Unox hoopt dat 5% van 22 miljoen rookworsten die het jaarlijks verkoopt, vegetarisch zullen worden. Kers op de taart moeten in de toekomst nog vegetarische knakworstjes worden, een belangrijke categorie voor de merkfabrikant.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN