RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Jumbo online 11% goedkoper dan Colruyt”

icon
Food4 oktober, 2018

De prijsverschillen tussen Colruyt en het Nederlandse Jumbo kunnen flink oplopen. Dat blijkt uit een vergelijking van 600 merkproducten door dataspecialist Daltix, die de conclusies presenteerde op het RetailDetail Food Congress. Colruyt betwist de resultaten.

 

Grote verschillen per dag

74% van de producten in de selectie bleek goedkoper bij Jumbo, 24% was goedkoper bij Colruyt en 2% had dezelfde prijs, zo blijkt uit de analyse. Het gemiddelde prijsverschil bedroeg 11%, al waren er wel grote verschillen van dag tot dag, omdat beide retailers de prijzen voortdurend aanpassen. De grootste prijsverschillen mat Daltix in de categorieën diepvries, koekjes/chocolade en wijn/bubbels. Colruyt bleek significant goedkoper voor de categorie barbecue.

 

Daltix vergeleek de prijzen in het Collect & Go-afhaalpunt te Halle en in de Jumbo-webshop gedurende bijna drie maanden: van 1 juli tot 23 september. De vergelijking heeft enkel betrekking op A-merkproducten, omdat die makkelijker één op één te vergelijken zijn. Een algoritme met artificiële intelligentie matcht de producten op basis van hun benaming, beschrijving en ingrediënten.  

 

“Geen online met offline vergelijken”

Colruyt is het niet eens met de analyse: volgens de discounter mag je de prijzen in de afhaalpunten niet zomaar vergelijken met die in de fysieke winkels. Online gelden andere concurrentieverhoudingen en dus ook andere prijzen. 

 

“Wij vergelijken al drie jaar de prijzen van Jumbo met die van onze grenswinkels”, zegt marketingdirecteur Guy Elewaut. “Daaruit blijkt dat de prijzen voor merkproducten ongeveer gelijk liggen in een niet-gewogen vergelijking, en dat wij goedkoper zijn als je aan elk product het gewicht toekent dat overeenkomt met het consumptiepatroon van de Belg.” Want een zoutvaatje heeft uiteraard een heel andere prijs en aankoopfrequentie dan een fles whisky, en als je die één op één vergelijkt trekt dat de percentages scheef, zo redeneert Colruyt. “Voor huismerkproducten zijn wij bovendien merkelijk goedkoper dan Jumbo.” Daltix vindt gewogen vergelijkingen niet relevant vanuit het standpunt van de consument.

 

Het nieuws dat Jumbo volgend jaar naar België komt, zorgt voor flink wat nervositeit in de Belgische foodretailsector. Of Jumbo in België dezelfde prijzen zal hanteren als in Nederland is wel twijfelachtig, denkt Jonas Deprez van Daltix. “In Nederland mag je met verlies verkopen. De structurele kosten zijn er lager voor supermarkten en er zijn verschillen in btw en accijnzen. In eerdere analyses toonden we aan dat Albert Heijn voor merkproducten in Nederland 3% goedkoper is dan in België.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN