RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe coöperatieve supermarkten de economische logica uitdagen

icon
Food2 november, 2018

Consumenten verwachten transparantie en betrokkenheid: eerlijke handel is hot, lokaal ondernemerschap leeft. Blijft de coöperatieve supermarkt een randverschijnsel, of wordt het een model voor de toekomst?

 

Alternatieve logica

Bij pioniersbedrijf Bees Coop, een coöperatieve supermarkt in het Brusselse Schaarbeek, zijn de klanten ook eigenaar. Zo’n tweeduizend Brusselaars kochten een aandeel van honderd euro en komen elke maand enkele uren meewerken. Bees Coop (600 m²) opende pas in september 2017, maar groeit zonder noemenswaardige reclamecampagne razendsnel. Het is de eerste echte coöperatieve supermarkt in ons land en ze is bij de eerste in Europa.

 

Bees Coop valt buiten de typische economische logica: doel is namelijk niet zo veel mogelijk geld uit het bedrijf te puren om dat aan de aandeelhouders door te sluizen. Het bedrijf wil zelfs uitdrukkelijk géén winst maken en kiest ervoor om de producenten een eerlijke prijs te geven. Op termijn wil het ook een sociale functie op zich nemen en contact aanknopen met de buurt waarin de winkel gevestigd is.

 

Park Slope in Brooklyn

Inspiratie haalde Bees Coop bij de Park Slope Food Coop, die 45 jaar geleden in New York is opgericht. Dat bedrijf bestaat nog steeds en telt maar liefst 17.000 leden. De mensen van Bees Coop brachten er een werkbezoek: “Het is gewoon erg motiverend voor mensen om met anderen te werken aan iets dat ze zinvol vinden,” zegt Park Slope-oprichter Joe Holtz. “Je creëert sterke banden, tussen mensen en deze plek, én tussen de leden onderling.”

 

De coöperatieve supermarkt in Brooklyn barst uit zijn voegen. Joe Holtz overweegt een expansie, maar daar is niet iedereen gelukkig mee. “Met een tweede locatie zouden we 14.000 mensen méér kunnen bedienen, maar de leden moeten beslissen.” Momenteel komen er alleen nieuwe leden bij, als er andere uit de coöperatie stappen. Park Slope Coop (560 m² winkeloppervlakte) bedient ook sterren als Maggie Gyllenhaal en haar man Peter Sarsgaard.

 

Iedereen werkt mee

Coöperatief slaat niet alleen op de bedrijfsvorm, maar ook op het feit dat wie er inkopen wil doen, mede-eigenaar moet zijn en 2,5 uur per maand in de winkel meewerkt: rekken vullen, kassa’s bemannen, vloeren dweilen, administratieve klussen doen en zelfs helpen bij de renovatie. In ruil krijg je een verrassend volledig aanbod van kwaliteitsproducten (veelal lokale seizoensproducten, meestal biologisch) tegen een scherpe prijs.

 

Het project van Bees Coop pakt consumptie radicaal anders aan. Klant-coöperant Yi: “De utopische kant van dit project spreekt me aan. Deze winkel is van iedereen hier. Waaraan je dat ziet? Het is maar een klein voorbeeld, maar in een gewone supermarkt zou ik de eieren nemen die nog het langst houdbaar zijn. Hier doe ik het andersom. Dit is immers ook mijn winkel en eieren die overblijven, zijn een verlies voor iedereen.”

 

Camilla in Bologna

Nog dit jaar gaat in Bologna de eerste Italiaanse coöperatieve supermarkt van start, Camilla. Zij namen Bees Coop als model: ook hier slaan mensen de handen in elkaar om rechtstreeks van de producenten in te kopen. Ook in dit samenwerkingsproject stellen de leden-eigenaars hun tijd ter beschikking voor het beheer en de uitvoerende taken. Momenteel zijn er 380 leden die alle taken in rotatie op zich nemen à rato van drie uur per maand.

 

Bij de selectie van de producten (lokale, biologische en fairtrade voeding en ook natuurlijke cosmetica en schoonmaakmiddelen) hanteert de coöperatie kwaliteit en duurzaamheid als de doorslaggevende criteria. Zo ondersteunt Camilla de familiale landbouw, als alternatief voor de industrie. De coöperatie streeft naar lage prijzen, maar met inachtneming van een billijke vergoeding voor wie tot de productie bijdraagt.

 

Het algemeen belang

Vanuit jarenlange ervaring in fairtrade en een sterk netwerk van biologische boeren willen de initiatiefnemers van Camilla een alternatief bieden voor de commerciële distributie. “Door de ‘chantage’ van de georganiseerde grootschalige detailhandel verliest de consument geleidelijk zijn koopkracht en vermindert de slagkracht van producenten – in de landbouw, maar ook andere. Directe verkoop is de weg om daaraan te ontsnappen.”

 

Zaken die alleen toegankelijk zijn voor meewerkende leden-eigenaars, kaderen in een bredere trend. Coöperatieven zitten in de lift, het aantal coöperaties in België steeg de voorbije jaren sterk: in 2015 waren het er 513 en in 2016 al 605. Naast het ultieme voorbeeld van de New Yorkse Park Slope Food Coop zijn er ook Europese inspiratiebronnen, zoals Coop La Louve in Parijs en The People’s Supermarket in Londen.

 

Lokale verankering en het vooropstellen van het algemeen belang zijn vitale aspecten, vindt Frédéric Dufays, econoom aan de KU Leuven. “Het doel overstijgt vaak de voordelen van de eigen leden. Je ziet dat bij Bees Coop – dat ook de buurt wil bereiken en iets voor het milieu en de gezondheid doet – maar ook bij coöperatieve aankopen van groene energie.” Kortom, de burger eist economische verantwoordelijkheid op en neemt het heft in eigen handen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN