RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

CEO onverbiddelijk voor “traag en verouderd” Marks & Spencer

icon
Algemeen8 november, 2018

De omzet glijdt steeds verder weg bij Marks & Spencer, maar het is een proces waar de Britse keten nu eenmaal door moet. Dat meent alvast CEO Steve Rowe, die niet uitsluit dat er nog meer winkels dichtgaan.

 

Omzet zakt verder weg

Marks & Spencer blijft in een neerwaartse spiraal zitten: in het halfjaar tot en met september viel de omzet in de winkels die al langer dan een jaar open zijn verder terug met 2,2%; de volledige omzet zakte zelfs met 3,1% tot 4,96 miljard Britse pond (5,7 miljard euro). Vooral de foodverkopen gingen erop achteruit (-2,9%), kleding en woonartikelen zagen hun omzet met 1,1%. Positief nieuws was wel dat de winst voor belastingen met 2% steeg naar 223,5 miljoen Britse pond (255 miljoen euro).

 

Beterschap is dit jaar nog niet in zicht, geeft topman Rowe grif toe. De topman wint er geen doekjes om: de rest van het jaar wordt uitdagend voor het Britse winkelicoon en er is nog zowel letterlijk als figuurlijk ontzettend veel werk aan de winkel vooraleer de cijfers weer beter zullen worden, aldus Rowe.

 

Nog meer winkelsluitingen waarschijnlijk

“Traag, hiërarchisch en in silo’s”, zo noemt de topman zijn eigen bedrijf zelfs in het halfjaarrapport. Rowe wil er weliswaar alles aan doen om de “magie” van Marks & Spencer te beschermen, maar daarvoor moet het eerst een flink bittere pil slikken. In mei kondigde M&S al de sluiting van honderd winkels aan tegen 2022, maar nu blijkt dat ook verdere winkelsluitingen niet uitgesloten zijn. Daarna zal M&S zijn vastgoed jaarlijks opnieuw evalueren en updaten, aldus Rowe tegenover BBC. Meteen meer winkels sluiten blijkt niet mogelijk, omdat M&S voor de meeste panden huurcontracten met een duurtijd van twintig jaar heeft lopen en die verbreken nu eenmaal extreem duur zou zijn.

 

Marks & Spencer moet vanaf nu tot 350 miljoen pond (zo’n 400 miljoen euro) gaan besparen dankzij een beter online aanbod (online moet een derde van de omzet worden), strakkere management- en bedrijfsstructuren en minder maar betere winkels. Rowe is misschien hard, maar toont zich wel rechtlijnig: het management krijgt dit boekjaar geen bonussen wegens de tegenvallende resultaten. 

 

Op naar gescheiden vestigingen

Elk jaar bezoeken 32 miljoen mensen de M&S-winkels, dus de retailer heeft “een breed scala aan klanten”, ziet de topman nog. De keten moet volgens hem daarom een breed assortiment producten aanbieden dat aan alle smaken voldoet, maar dat hoeft voor hem niet allemaal in dezelfde winkels. Rowe wil daarentegen voor kleding en huishoudartikelen naar minder maar grotere winkels. De detailhandelaar wijst erop dat die categorie momenteel een “verouderd klantenbestand, een zeer breed assortiment, een zwakke toeleveringsketen en een verouderde winkelportefeuille” heeft.

Voor M&S Food heeft hij dan weer lagere prijzen en aparte vestigingen in petto. De retailer wil de prijzen omlaag halen, verwarrende promoties wegnemen en moderniseren met de juiste winkels op de juiste locaties. De prijzen van honderden voedingsmiddelen zijn al verlaagd, maar dat geeft nog niet het verhoopte resultaat. “We draaien elke steen om in het bedrijf, om ervoor te zorgen dat Marks & Spencer klaar wordt voor de toekomst, en dat betekent dat er ontzettend veel werk aan de gang is op elk gebied. We moeten deze volgende fase doorlopen voordat we de cijfers zien verbeteren”, klinkt het broodnuchter.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN