RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Klanten verkiezen één ‘one stop’ webshop” (Sacha Buyck, bol.com)

icon
Algemeen20 november, 2018

Het e-commercelandschap verandert ingrijpend, en de opkomst van platformen biedt kansen voor lokale ondernemers. Op de RetailDetail Night vertelt Sacha Buyck van bol.com er meer over. We stelden hem vooraf al enkele vragen.

 

Bereik in België en Nederland vergroten

Wie is Sacha Buyck, welke loopbaan bracht je tot bij bol.com?

“Na het behalen van mijn bachelor in de rechten ben ik mijn carrière begonnen in de ‘hospitality’: deze branche prikkelde me om ook zelf bedrijven op te richten. Uiteindelijk heb ik deze bedrijven verkocht en besloot ik mij in 2011 meer te verdiepen in het bedrijfsleven. Eerst in de rol als sales manager Benelux bij Barbecook en sinds 2015 bij bol.com, waar ik momenteel de functie manager België bekleed. In deze functie ben ik onder meer verantwoordelijk voor het optimaliseren van de bol.com-propositie voor onze Belgische klanten en partners, een mooie taak om dagelijks mee bezig te zijn!”

 

Waar liggen vandaag je grote prioriteiten of uitdagingen als manager België bij bol.com?

“De grote uitdaging ligt bij vergroten van ons bereik in België: zowel onder onze klanten als onder onze partners. Het winkelplatform, waarop we inmiddels 17 miljoen artikelen aanbieden, wordt door 9 miljoen klanten bezocht, waarvan 2 miljoen klanten uit België. Juist in België ligt dus zeker potentie, omdat er nog groei is in het aantal consumenten dat online shopt. Ook ons bereik onder Belgische ondernemers biedt nog veel kansen: zij kunnen door samen te werken met ons winkelplatform miljoenen klanten bereiken, niet alleen in België maar ook in Nederland. We verwelkomen hen dan ook graag.”

 

Gebruik maken van platformen

Klopt het beeld nog steeds dat België wat achterloopt op Nederland inzake e-commerce? Of verandert dat?

“Achterlopen klinkt vaak wat negatief, maar e-commerce is in andere landen wel wat verder ontwikkeld. Aangezien het gedrag van consumenten toch vaak op basis van die internationale trends te voorspellen is, verwachten we dat op den duur ook Belgische consumenten voornamelijk online shoppen. Dat zien we ook in de huidige cijfers al terug. Het is echter niet eenvoudig om als zelfstandige een goede, digitale strategie neer te zetten. Je kunt je niet overal op focussen en hebt ook echt niet altijd alle resources beschikbaar. Het is ook goed om je op je eigen krachten en specialisme te blijven focussen, maar daarnaast kan het voor je omzet en winst interessant zijn om naast een fysieke of webwinkel ook eens te kijken wat het aanbieden van artikelen op een platform je oplevert. Door gebruik te maken van de e-commercekennis en het bereik van zo’n platform ben je relevant voor de klant van nu en de klant van de toekomst.”

 

Legt bol.com andere accenten in België?

“Jazeker: juist omdat we dicht bij de klant kunnen staan en omdat we een lokaal platform zijn kunnen we die accenten leggen. De Belgische collega’s bij bol.com zijn onze ambassadeurs om er binnen het hele bedrijf voor te zorgen dat we echt relevant kunnen zijn voor de Belgische klant. Zo zorgen we voor passende assortiment, aanbiedingen en zoektermen en zorgen we voor aangepaste marketing, zoals de Rode Duivels-fanshop tijdens het WK.”

 

Winkelen bij één one-stop-shop

Je keynote is getiteld ‘Changes in the e-commerce landscape’ – over welke veranderingen wil je het dan hebben?

“Ik noemde al even dat steeds meer consumenten online winkelen en die verschuiving gaat zelfs nog iets verder. Klanten starten hun zoektocht niet alleen online, maar zullen in de toekomst waarschijnlijk zelfs winkelen bij één onestopshop omdat dat ruime keuze en gemak biedt. Er ontstaan grote verzamelplaatsen waar veel vraag en veel aanbod samenkomt. Eigenlijk vergelijkbaar met fysieke marktplaatsen – als de wekelijkse zaterdagmarkt, maar dan digitaal. Omdat deze marktplaatsen ook online ontstaan, is de vraag hoe je hier als ondernemer bij aan kunt sluiten, zodat ook jouw bedrijf is voorbereid op de toekomst.”

 

“Ik deel die informatie graag met ondernemers in België om na te denken over hun toekomst. Waarbij ik oprecht geloof dat we door samen te ondernemen ook echt samen kunnen groeien. De kennis en expertise van een lokale handelaar/retailer gecombineerd met de kennis en expertise van een lokaal e-commerceplatform biedt onze consumenten een fantastische winkel om te willen blijven winkelen. Zo kan je, door gebruik te maken van de faciliteiten die een platform biedt, ook als lokale ondernemer digitaal sterk zijn als aanvulling op je eigen fysieke winkel of webwinkel. Samen kunnen wij het leven van de lokale consument makkelijker en leuker maken – en als we dat kunnen, dan verdienen we er als ondernemer en als platform ook wat aan! Want dat het wat oplevert is tenslotte ook belangrijk…”

 

Sacha Buyck van bol.com spreekt op 29 november op de RetailDetail Night, het feestelijk slotakkoord van het retailjaar 2018. Op het programma staan ook topsprekers als trendwatcher Richard van Hooijdonk, Harry Demey (LDV United), Dado Van Peteghem (Duval Union), Gino Van Ossel, (Vlerick Business School), Ann Maes (Ogilvy Amsterdam), Carole Lamarque (Duval Union) en nog veel meer… Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN