RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vegaburgers Beyond Meat gaan naar de beurs

icon
Food22 november, 2018

Beyond Meat, bekend van zijn ‘bloedende’ vegetarische burgers, bereidt een beursgang voor. De vegaproducent hoopt er honderd miljoen dollar op te halen om verdere groei te financieren.

 

‘Net echte’ bloedende hamburgers

Om de sterke groei van het merk voor plantaardige vleesalternatieven te ondersteunen, trekt Beyond Meat naar de beurs. Het bedrijf wil er 100 miljoen dollar (88 miljoen euro) ophalen, al kan dat cijfer nog veranderen naarmate de beursgang nadert. De maker van de Beyond Burger en van vervangers voor kip en worst is momenteel namelijk erg in zwang: het bedrijf kreeg meteen de steun van beroemdheden Bill Gates en Leonardo DiCaprio, die mee investeerden in de startup, maar ook steeds meer supermarkten en restaurants voeren de vleesvervangers in hun aanbod. 

 

De vleesvervangers van het merk worden geroemd om hun sterke gelijkenis met echt vlees. Zo is de Beyond Burger amper te onderscheiden van een vleesburger, zeker aangezien de burger ook echt ‘bloedt’ bij het braden. Daarvoor zorgt rodebietensap. Het merk mikt dan ook vooral op niet-vegetariërs, die het zo toch eens wil overtuigen om ‘net echte’ vleesvervangers te proberen.

 

Al 32.000 verkooppunten wereldwijd

Beyond Meat heeft op de Amerikaanse thuismarkt dan ook strijd geleverd om in de supermarkten in het vleesrayon te liggen, naast ‘gewone’ vleesproducten. Het was het eerste merk dat daarin slaagde. Vandaag is het merk te vinden in ruim 32.000 verkooppunten wereldwijd. In België is de Beyond Burger te proeven in de vegetarische restaurants van Greenway.

 

In 2017 boekte het bedrijf een omzet van 32,6 miljoen dollar (29 miljoen euro), bijna dubbel zoveel als de 16,2 miljoen dollar (14 miljoen euro) in 2016. De burgers zijn daarbij goed voor 71% van het verkoopcijfer. Beyond Meat maakt wel bijna evenveel verlies als het omzet haalt: in 2017 bedroeg het nettoverlies 30,4 miljoen dollar (27 miljoen euro), in 2016 was dat nog 25,1 million dollar (22 miljoen euro) onder nul.

 

Los van de beursgang meldt het voedingsbedrijf nog de benoeming van Kathy Waller, CFO van Coca-Cola, en Twitter-CFO Ned Segal in de raad van bestuur. “Toen we de ideale kandidaten beschreven om deel te nemen aan ons bestuur, hebben we topindustrieleiders met kennis van CPG en ervaring met schaalvergroting in bedrijven geprioriteerd. We hadden geen betere kandidaten kunnen vinden“, zei Seth Goldman, uitvoerend voorzitter van Beyond Meat, in een verklaring. De aanstellingen wijzen ook op de ambitieuze groei-ambities van het bedrijf.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN