RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Voedingsreuzen stoppen eigen "Nutri-Score"-variant in de koelkast

icon
Food22 november, 2018

Coca-Cola, Mondelēz, Nestlé, PepsiCo en Unilever schorten hun zelfbedachte alternatief voor de Nutri-Score, het zogeheten ‘Evolved Nutrition Label’, op. “De enige juiste beslissing”, klinkt het bij consumentenorganisaties.

 

Veel kritiek op “te laks” voedingslabel

Dat de grote voedingsreuzen nooit fan zijn geweest van de Nutri-Score (een eenvoudige kleur- en lettercode die aangeeft hoe ongezond een product is), is een understatement: zij vinden het niet kunnen dat de Nutri-Score, die intussen in Frankrijk, België en Spanje (facultatief) op almaar meer voedingsproducten verschijnt, werkt op basis van “100 gram”. Daarom ontwikkelden zij in maart 2017 al een systeem dat uitgaat van “porties” en probeerden dat via lobbywerk op Europese schaal door te drukken als alternatief voor het Britse ‘verkeerslichtensysteem’ of de door Europese wetenschappers ontwikkelde ‘Nutri-Score’.

 

Foodwatch en andere consumentenorganisaties hadden al langer felle kritiek op het initiatief, omdat het kleurenlogo veel te laks is. “De criteria voor het label zijn zo zwak dat zelfs een product als Nutella (producent Ferrero doet overigens niet mee met dit initiatief), dat voor meer dan 80% uit suiker en vet bestaat, geen enkel rood waarschuwingsteken zou krijgen bij toepassing van de criteria”, aldus Foodwatch. Een onderzoek bij 25.000 Franse consumenten kwam eveneens tot de conclusie dat er sprake was van “mogelijke misleiding”.

 

Nadat voedingsbedrijf Mars in maart van dit jaar al besloot om zich terug te trekken uit het ENL, hebben nu ook Coca-Cola, Mondelēz, Nestlé, PepsiCo en Unilever hun plannen opgeschort bij gebrek aan draagvlak. “Wij erkennen dat het gebrek aan een wettelijke definitie van wat een portie is, aanleiding heeft gegeven tot onbegrip en dus een gebrek aan draagvlak voor het initiatief”, klinkt het bij de Grote Vijf.

 

Niet alleen Foodwatch reageert tevreden, ook de BEUC (de Europese koepel van 43 consumentenorganisaties in 32 Europese landen) juicht de beslissing toe: “Minder strenge criteria toelaten voor kleinere porties zou hebben geleid tot minder rood op de verpakkingen. Dat zou consumenten ongetwijfeld hebben misleid. In tijden waarin ziektes die gelinkt worden aan verkeerde voedingspatronen razendsnel oprukken, hebben consumenten meer dan ooit nood aan betrouwbare informatie over wat ze eten”, zegt Emma Calvert, verantwoordelijke voor voeding bij de BEUC.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN