RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Er is geen standaard oplossing voor de ‘last mile’ uitdaging” (Richard Klomp, PostNL)

icon
Algemeen22 november, 2018

Shoppers willen liefst dat hun online bestellingen aan de voordeur bezorgd worden. Er is één maar: ze zijn zelden thuis… Hoe lost de e-commercebranche dat op? PostNL werkt aan innovatieve oplossingen.

 

Elke zending verschilt

Hoe krijgen e-commercebedrijven de bestelde producten bij de eerste poging op een kostefficiënte manier tot bij de consument? Dat is de grote vraag waar de hele branche mee worstelt. Er zijn namelijk nogal wat drempels wat dat betreft: “We weten dat 78% van de consumenten een voorkeur heeft voor levering aan huis, maar het probleem is dat ze steeds minder vaak op vaste tijden thuis zijn”, weet Richard Klomp, die zich bij PostNL Pakketten sinds een anderhalf jaar focust op innovatieve ‘last mile’-oplossingen.

 

“Hoe lossen we dat op? Er bestaan wel technologische antwoorden, maar die voldoen nog niet voor de volle 100%. ‘Smart locks’ bijvoorbeeld, die koeriers gecontroleerde toegang geven tot je huis, zijn op zich een goed idee, maar op het vlak van privacy ligt het toch gevoelig. Ook levering in de kofferbak van je auto wordt getest. De vraag is niet óf, maar wanneer de technologie er klaar voor is.”

 

De grote uitdaging is toch dat een oplossing niet te duur mag zijn, en evenmin complex. “We kijken daarom bijvoorbeeld naar ‘neerzet-toestemming’, met name voor consumenten die buiten de stad wonen. Heb je een schuurtje of een afdakje, dan kunnen we in de nabije toekomst je bestelling daar veilig achterlaten als je het ons laat weten. Er is niet één standaard lastmile-oplossing: het zal altijd gaan om een combinatie van oplossingen. Elke zending is immers verschillend. De consument ziet een pak sokken liever op een andere manier geleverd dan de nieuwste iPhone.”

 

‘Going the extra mile’

Klomp denkt dat hij wel wat inzichten kan meenemen uit zijn werkervaring in de hotelbranche, waar hij vijf jaar actief was. “Daar staat men toch een stukje verder in de klantbeleving. In een hotel vraagt men ‘wat vindt u prettig?’ Men is er bereid om net dat stukje verder te gaan, ‘going the extra mile’ zoals dat heet. Roomservice kent geen tijdvensters, terwijl je als klant in e-commerce slechts de keuze krijgt uit een beperkt aantal opties. Daar valt wat uit te leren, denk ik.”

 

In elk geval, werkbare oplossingen kunnen er maar komen door nauwe samenwerking tussen alle betrokken partners. “Retailers kunnen enkel aanbieden wat transporteurs kunnen uitvoeren. Spelers als Coolblue of bol.com hebben een eigen lastmile-team en denken goed met ons mee. In Amsterdam testen we nu levering binnen de twee uur, met bol.com. Dat er een behoefte is, lijdt geen twijfel. De pilot test de komende maanden, we moeten vervolgens evalueren of het het gewenste effect wordt behaald.”

 

Duurzaamheid wordt een thema

Of gratis levering een houdbaar model blijft? “Tja, veel webshops kiezen daarvoor, omdat consumenten het belangrijk vinden. Net als gratis retourneren, trouwens.” Ook dat is een kwestie van klantenbinding. Dat duurzaamheid een belangrijker thema wordt, staat volgens Klomp wel vast. “Verkeerscongestie is een probleem en veel grote steden werken nu een ‘zero emmissie’-regelgeving uit, waardoor PostNL reeds elektrische voertuigen inzet. Ook de eerste distributiehub buiten de stad is al een feit.”

 

Richard Klomp spreekt op 29 november op de RetailDetail Night, het feestelijk slotakkoord van het retailjaar 2018. Op het programma staan ook topsprekers als trendwatcher Richard van Hooijdonk, Harry Demey (LDV United), Dado Van Peteghem (Duval Union), Sacha Buyck (bol.com), Gino Van Ossel (Vlerick Business School), Ann Maes (Ogilvy Amsterdam), Carole Lamarque (Duval Union) en nog veel meer… Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN