RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Duurzame voeding palmt derde van de markt in

icon
Food23 november, 2018

Voeding met een duurzaamheidkeurmerk hebben in Nederland in verschillende categorieën al meer dan 30% van de markt veroverd en leverden supermarkten zo 300 miljoen euro extra omzet op in de eerste helft van 2018, goed voor een stijging van 20%.

 

Meer dan helft alle eieren en vis

Voedingsproducten met een keurmerk rond duurzaamheid maken in de supermarkten snel opgang: ze hebben in verschillende categorieën al een omzetaandeel van meer dan 30%. Vooral bij dierlijke producten kiezen consumenten steeds meer voor producten met een keurmerk, zoals MSC, Beter Leven of Fairtrade. Ook gecertificeerd biologische producten vallen daaronder.

 

Van alle vis die in de Nederlandse supermarkten werd verkocht, droeg in de eerste helft van dit jaar al 67% een duurzaam keurmerk, een stijging van twee procentpunten ten opzichte van vorig jaar. Bij eieren is dat al 51%: dat zijn met 13 procentpunten de grootste stijger. Ook vleeswaren (39%) worden vaak met een keurmerk gekocht. Verder is de categorie koffie/thee nog een koploper met 35% marktaandeel.

 

300 miljoen euro extra omzet voor de supermarkten

Dat berekende onderzoeksbureau IRI voor de laatste nieuwe Monitor Keurmerken Retail. De keurmerken moeten garanderen dat de voeding voldoet aan strengere eisen rond duurzaamheid, transparantie en controle in de hele keten. In totaal tekenden de keurmerken in de eerste jaarhelft 20% groei op, wat de supermarkten ruim 300 miljoen euro extra omzet bezorgde. De reguliere supermarktgroei bedroeg in dezelfde periode slechts 2,6 %, dus producten met een keurmerk winnen duidelijk aandeel. Het Beter Leven Keurmerk is daarbij de grootste groeier, vooral op het vlak van vleeswaren. Producten met dit keurmerk realiseerden liefst 200 miljoen euro meer omzet, een toename van 20%. 

 

Ook in 2019 zullen duurzame producten naar verwachting blijven groeien. Vooral in de categorieën zuivel en AGF wordt volgend jaar volop groei verwacht, vooral onder het nieuwe keurmerk ‘On the way to PlanetProof’. Dit keurmerk vervangt vanaf 1 januari 2019 het keurmerk Milieukeur binnen AGF.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN