RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tony’s Chocolonely wil achtbaan en nieuwe eigenaar

icon
Food30 november, 2018

Het Amsterdamse chocolademerk Tony’s Chocolonely heeft grote plannen: in Zaandam moet er een nieuwe fabriek mét attractiepark komen, terwijl een overname door een voedingsreus (denk aan Nestlé of Mondelez) moet toelaten om een gigant in de sector van binnenuit te verbeteren. 

 

Fabriek met achtbaan

De opmerkelijke plannen voor Tony’s Chocolonely Chocolate Circus spreken tot de verbeelding: over drie jaar zou een beschermde art-deco meelfabriek moeten zijn gerenoveerd tot een modern hoofdkwartier én zouden er twee fabrieksgebouwen moeten staan. Het opvallendste deel van het project wordt echter een belevingscentrum met achtbaan, die jaarlijks tot een half miljoen bezoekers naar Zaandam zou moeten lokken.

 

Hoe het project van zowat 100 miljoen euro gefinancierd moet worden, weet chocoladebaas Henk Jan Beltman nog niet. Wel is hij ervan overtuigd dat de bezoekers een “Willy Wonka-gevoel moeten krijgen” als ze, net als in Sjakie en de chocoladefabriek van Roald Dahl, de volledige keten van het productieproces kunnen volgen en zelfs hun eigen chocolade zelf zouden kunnen maken. Er komt ook plaats voor horeca, congresfaciliteiten en een incubator voor geselecteerde start-ups.

 

Verliezers in dit verhaal zijn België en Amsterdam: de chocoladerepen worden nu nog gemaakt in België, maar dat zou dus niet meer lang duren. Ook Amsterdam trekt aan het kortste eind, want in de eerste plannen had het complex moeten verrijzen op de voormalige scheepswerven van NDSM in Amsterdam-Noord. 

 

Voor verlekkerde chocoholics een bezoekje in hun agenda zetten, moeten ze toch nog wat geduld uitoefenen: het is nog niet helemaal zeker dat het project er komt. Er is wel al een akkoord met de nieuwe eigenaar van het terrein, maar de gemeente Zaandam meent dat nog niet alles planologisch in orde is, maar ziet “aanknopingspunten” om dat in orde te krijgen en wil Tony’s Chocolonely “ondersteunen bij de vraagstukken waar zij tegenaan lopen”.

 

“Van binnen uit verbeteren”

Tegelijk maakte Beltman bekend dat hij een overnemer zoekt voor Tony’s Chocolonely: naar eigen zeggen wil het bedrijf worden opgenomen in een wereldwijd opererende chocoladegroep om die van binnenuit te kunnen verbeteren. Het bedrijf is in 2005 opgericht door enkele journalisten, nadat ze hadden ontdekt dat in heel wat cacaoplantages nog steeds gebruik wordt gemaakt van kindslaven. Door opgenomen te worden in een voedingsconglomeraat hoopt Beltman dat ook alle andere merken van de groep zouden overschakelen naar slaafvrije chocolade.

 

Medeoprichter Teun van de Keuken is minder overtuigd en vreest dat het bedrijf enkel “het mooie uithangbord van een vies bedrijf” zou worden. Of hij veel kan veranderen aan het voornemen van zijn kompaan is maar de vraag: Beltman heeft 56% van de aandelen in handen. De overige 44% zijn overigens van het personeel en van de overige oprichters. 

 

De overname zou Tony’s Chocolonely ook moeten helpen in zijn internationale expansie: wat dat betreft noemt het bedrijf het ideaal dat ze binnen enkele jaren een visitekaartje kan voorleggen aan de Britten en de Amerikanen waar het nu op mikt. Dat maakte het bedrijf bekend in de marge van de bekendmaking van zijn resultaten, die het zelf teleurstellend noemt. De omzet steeg dan wel met 23% naar 55 miljoen euro, maar dat is veel minder dan de groei van 50% die het bedrijf had verwacht. 

 

Deze twee voorstellen mogen dan nog niet meteen gerealiseerd worden, maar gisteren sloeg het faire chocolademerk wél al een grote slag: het overtuigde Nederlands grootste supermarktketen Albert Heijn (al dan niet toevallig ook van Zaandam) en ’s werelds grootste chocoladeproducent Barry Callebaut om in te stappen in een platform dat ook andere bedrijven in staat moet stellen slaafvrije chocolade te produceren. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN