RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Slimme verpakkingen spelen sleutelrol in groei online boodschappen

icon
Food7 december, 2018

Slimme verpakkingstechnologie creëert nieuwe mogelijkheden voor de online en offline verkoop van voeding en dranken. Dankzij unieke digitale codes wordt een enorme hoeveelheid data beschikbaar voor consumenten, producenten en retailers.

 

Vier online trends

“Retail verandert en dat creëert ook opportuniteiten. De fysieke handel zal zich heruitvinden, we krijgen een versmelting van offline en online”, zegt Stéphanie Bruhière, woordvoerder van verpakkingsproducent Tetra Pak. “Kijk maar naar de overname van Whole Foods door Amazon bijvoorbeeld.” In die evoluties is ook een belangrijke rol weggelegd voor de verpakkingssector: nieuwe logistieke stromen vergen immers aangepaste verpakkingen.

 

Vier trends zijn bepalend voor het succes van online boodschappen: gemak, technologie, personalisering en duurzaamheid. Dat eerste is het belangrijkste criterium voor consumenten die kampen met tijdsgebrek: denk aan de opkomst van maaltijdboxen, abonnementsdiensten, snelle levering aan huis… Ook technologie vormt een factor van belang: innovaties als RFID, robotica en stembesturing verhogen de efficiëntie in de logistieke keten, wat ultrasnel bezorgen mogelijk maakt. Een derde trend is personalisering: door middel van digitaal drukwerk en QR-codes kunnen verpakkingen engagement creëren en de beleving vergroten, maar ook data verzamelen. Meer merkproducenten stappen daarom over naar een ‘direct to consumer’-model. Tot slot blijft duurzaamheid hoog op de agenda: consumenten willen weten of merken ‘het juiste doen’. De plasticproblematiek leeft, en iedereen streeft naar een beperking van secundaire verpakkingen en een toename van recyclage.

 

Data verbeteren de ervaring

Wat betekent dit voor de verpakkingswereld? Slimme technologieën zoals digitaal drukken maken het mogelijk om elke productverpakking van een unieke identificatiecode te voorzien. Deze codes genereren een grote hoeveelheid informatie: merken zullen in real time met de consument in gesprek kunnen gaan en hem informeren over de herkomst van grondstoffen, producteigenschappen en duurzaamheidskenmerken. De data leveren ook inzichten op waarmee merken en retailers aan de slag kunnen om de winkelervaring te verbeteren en verder te personaliseren voor de consument.

 

Daarnaast speelt het logistieke aspect: e-retailers hebben unieke identificatiecodes nodig die compatibel zijn met de robottechnologie in hun magazijnen en distributiekanalen. Dergelijke codes vormen zelfs de sleutel tot succes in e-commerce: ze maken het mogelijk om een complexe logistiek te beheren en de efficiëntie te verbeteren, waardoor realtime orderafhandeling dichterbij komt. Meer inzichten werden gebundeld in de Tetra Pak Index, waarvan we hieronder een samenvatting meegeven.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN