RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franse ‘bulk’-keten Day by Day heeft grote expansieplannen

icon
Food13 december, 2018

Momenteel heeft Day by Day nog maar één winkel in België waar je droge kruidenierswaren kunt kopen in bulk (en in Nederland helemaal geen), maar de keten wil snel naar 25 Belgische en zelfs 40 Nederlandse vestigingen. “De consument is er klaar voor.”

 

Bulk slaat aan in België

Day by Day, in 2013 opgestart door twee Franse consultants die voordien actief waren in de distributiesector, koestert ambitieuze expansieplannen. Eind dit jaar zijn er 45 Day by Days open in Frankrijk (allemaal in franchise), tegen eind 2022 moeten er dat al 120 zijn. Half september opende de eerste Belgische franchisewinkel zijn deuren in Sint-Gillis (Brussel), tegen eind 2022 moeten er dat al 25 zijn. Daarna staan ook Nederland (veertigtal verkooppunten) en Duitsland (25 om te beginnen) op het verlanglijstje.

 

Dat België als eerste aan de beurt komt, is niet toevallig: “België lijkt het tweede land te zijn, na Frankrijk, waar het bulkconcept aanslaat en waar het snel gaat. Volgens onze berekeningen zijn er al dertig tot veertig winkels die producten in bulk aanbieden, tegen 180 in Frankrijk”, zegt medeoprichter David Sutrat in La Libre.

 

Zero afval, zero verspilling

Volgens de bedenkers van Day by Day is de markt meer dan ooit klaar voor hun “zero afval, zero verspilling”-concept: de consument is zich bewust geworden van de impact van wegwerpverpakkingen en heeft het tegelijk ook gehad met verspilling. “Toen we gestart zijn in 2013, was de bulkmarkt voor kruidenierswaren op sterven na dood in Frankrijk”, klinkt het. “Sinds 2015 groeit de markt sterk. Voor 2018 ramen we de totale waarde op 850 miljoen euro, maar gezien de groei van voedingsaankopen buiten de grootdistributie en het groeiende aantal alternatieve aanbieders zou dat eind 2022 al rond de 3,5 miljard euro draaien.”

 

Het duo is vast van plan om mee te surfen op die golf: niet alleen door nieuwe winkels te openen, maar ook door nieuwe winkelconcepten te ontwikkelen. Zo lopen er proefprojecten met shop-in-shops bij dorpskruideniers (“A la Pesée” – 44 referenties) en groenten- en fruitwinkels (“Poids et mesure” – 130 à 200 referenties). Er lopen ook gesprekken met een handvol franchisenemers voor een heuse supermarkt die ‑ anders dan de huidige winkels ‑ niet alleen droge kruidenierswaren, maar ook verse en gekoelde producten zou aanbieden (“Day by Day Grand marché en vrac”) en er ligt een concept voor treinstations en luchthavens (“Moov’n’Vrac”) op de tekentafel. Daarnaast lopen er ook tests in de grootdistributie, meer bepaald bij Match van de groep Louis Delhaize. Wordt vervolgd…

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN