RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Takeaway heeft Delivery Hero dan toch te pakken

icon
Food21 december, 2018

Takeaway.com neemt de Duitse activiteiten van zijn rivaal Delivery Hero over. De beide maaltijdbezorgers zijn al jaren in een verbeten strijd verwikkeld, waarbij Delivery Hero nu toch het onderspit delft. 

 

Duitsers bestellen nog recht bij de Chinees

Takeaway, ook bekend als Thuisbezorgd.nl in Nederland en Lieferando in Duitsland, lijft Delivery Hero Duitsland in voor bijna een miljard euro. De Nederlandse maaltijdsbezorger legt 508 miljoen euro cash op tafel voor zijn Duitse rivaal, maar geeft Delivery Hero daarbovenop een belang van 18% – ter waarde van 422 miljoen euro – in Takeaway.com. Delivery Hero mag ook een onafhankelijke bestuurder aanstellen in de raad van bestuur.

 

Met de acquisitie krijgt Takeaway de maaltijdplatformen Lieferheld, Pizza.de en Foodora in Duitsland in handen. Het management van Takeaway.com verwacht vooral materiële synergieën te genereren door de bedrijven te integreren. Volgens Jitse Groen, CEO en oprichter van Takeaway.com, is de deal essentieel om dankzij de aanzienlijke schaalvergroting naar winstgevendheid toe te werken.

 

Hoewel de transactie de bestellingen van Takeaway.com in Duitsland bijna verdubbelt, is er ook nog steeds voldoende groei mogelijk, meent Groen: de penetratie van online voedselbezorging behoort er tot de laagste in Europa. Eerder zei de topman in De Telegraaf dat nog maar 8% van de Duitsers bij Takeaway bestelt, ook al was het bedrijf er al marktleider. Duitsers bestellen hun fastfood meestal nog rechtstreeks telefonisch.

 

Nog ruim 40 landen, maar niet thuis

Delivery Hero, dat uit de stal van incubator Rocket Internet komt, moest al eerder zijn meerdere erkennen op onder andere de Nederlandse markt. In augustus trok het de stekker uit Foodora in Nederland, amper twee weken nadat het bedrijf zijn activiteiten in Australië, Frankrijk, Italië en Nederland in de etalage zette.

 

De maaltijdbezorger wou zich zo kunnen concentreren op de markten waar het wel nog kans op marktleiderschap zag, waaronder toen ook de Duitse thuismarkt. Voor Duitsland mocht het echter niet baten. De bezorgdienst is voortaan nog in een veertigtal landen actief, waaronder China, Finland, India, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Korea, maar niet meer op de eigen thuismarkt.

 

Delivery Hero plant met de opbrengst van de verkoop versneld te investeren en te groeien: het bedrijf verwacht in 2019 45 miljoen euro meer omzet te behalen, maar ook 250 miljoen euro meer verlies te boeken. In Europa denkt de groep in de tweede helft van 2019 wel break-even te draaien.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN