RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Sodastream wil af van de veldslag met frisdrank”

icon
Food28 december, 2018

“De Belgische divisie van SodaStream is de snelst groeiende ter wereld, met een score van +70%,” onderstreept Johan Schepers, algemeen directeur voor de Benelux. “De wereld is aan het veranderen en het bewustzijn groeit dat we af moeten van al dat plastic”

 

Oceanen vol plastic

Leidingwater in bruiswater omzetten of een frisdranksmaakje geven: SodaStream heeft de toestellen, cilinders met koolzuurgas en smaakflacons om dat te doen. Steeds meer ook in de supermarkt, niet langer alleen in de elektrozaak. Volgens Schepers is milieubezorgdheid voor SodaStream daarbij een prominent aandachtspunt. In België zou de penetratie van de bruiswatermaker van SodaStream in de huishoudens intussen zo’n 17% bedragen, aldus GfK. Lang niet slecht, maar het kan altijd beter.

 

De toon is gezet: milieubekommernis gaat hand in hand met de commerciële intenties van SodaStream. “We moeten de enorme berg plastic afval die we met zijn allen voortbrengen en die in de oceanen belandt, aan de bron stoppen, want de schadelijke gevolgen zijn op zijn zachtst gezegd verontrustend. De consument maakt zich terecht zorgen over onder meer al die petflessen. We moeten af van de ‘single use plastic bottles’ en gaan voor herbruikbare flessen, plus we herwaarderen leidingwater als basis voor onze dagelijkse drank.”

 

Naast de koffiezet

Overheden moeten hun verantwoordelijkheid opnemen, vindt Schepers, maar zeker ook de bedrijven. “Onderzoek geeft afdoende aan dat leidingwater lekker en gezond is, maar we ervaren het als ‘een beetje saai’. Door er koolzuurgas bij te doen en het in een herbruikbare fles mee te pakken, heb je je drank – eventueel gepimpt met een gezond en prettig smaakje – bij de hand. Waarom zou zo’n apparaat op termijn niet gewoon in elke keuken kunnen staan, naast de koffiezet, de broodrooster en de mixer?”

 

SodaStream is via een sterke aanwezigheid bij Krëfel vooral in het elektrokanaal gegroeid. Daar stond het bruiswatertoestel dus al netjes naast de koffiezet, maar waar zet je het in de supermarkt? En wat met de smaakflacons en de koolzuurgascilinders? “We zijn al heel dominant aanwezig bij de elektroketens, dus is het logisch dat de groei in de supermarkt te realiseren valt,” concludeert Schepers. “De traditionele perceptie zit nog wat tegen, het gaat enigszins schoorvoetend, maar de ‘blurring’- trend helpt.”

 

Trafiek genereren

Het is niet eenvoudig en vanzelfsprekend om een hybride concept als SodaStream, met een elektro- en een voedingsaspect, helder te positioneren, beseft Schepers. “Toch is de omslag volop aan het gebeuren,” verzekert hij. “Online (Coolblue, Bol.com, ColliShop) zijn we sterk aan het groeien en de supermarktketens zijn geïnteresseerd. Wij zijn de toekomst, we hebben de wind in de zeilen én we genereren trafiek in de winkel, want gemiddeld om de zes weken komen de consumenten hun voorraad koolzuurgas of ‘flavors’ aanvullen.”

 

In het milieubewuste Scandinavië is de penetratie al veel groter (Finland: 22%; Noorwegen: 28%; Denemarken: 38%!). SodaStream kan dus terecht dromen van een potentieel aandeel van gemiddeld 25% in bruiswater, door leidingwater met koolzuurgas te ‘sparklen’. “Die koolzuurgascilinders zijn trouwens zelf een duurzame oplossing,” geeft Schepers nog mee, “want de cilinders blijven bezit van SodaStream en de consument ruilt ze om, zodat hij in feite enkel en alleen voor zijn koolzuurgasverbruik betaalt.”

 

Strategische switch

Steeds meer legt SodaStream de nadruk op dat sparklen van leidingwater tot bruiswater. “We maken een strategische switch en willen af van de veldslag met de frisdrankwereld. Door een smaak toe te voegen, kun je met SodaStream van leidingwater wel degelijk frisdrank maken, maar we werpen ons niet langer op als alternatief voor cola of limonade. Wereldwijd wordt trouwens sowieso steeds meer water gedronken en minder frisdrank. Wil je toch een smaakje toevoegen, dan kan dat nog altijd met ons gamma smaakmakers.”

 

Sinds Schepers 2,5 jaar geleden algemeen directeur Benelux van SodaStream werd, is er al heel wat… water door de zee gevloeid. Zo kreeg de aangekondigde overname van SodaStream door PepsiCo nogal wat persaandacht. Blijkbaar merkt ook de megagroep het toekomstgerichte groeipotentieel van SodaStream op: volgens een persbericht was de groep vooral gecharmeerd door de “performance with purpose”. Die grensoverschrijdende aanpak is Schepers als Belg niet vreemd, want voordien was hij al businessmanager voor de Benelux bij Sony.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 juli, 2025
    Koekjesbakker Griesson – de Beukelaer investeert 100 miljoen in uitbreiding

    De Duitse koekjesproducent Griesson – de Beukelaer investeert honderd miljoen euro in een grootschalige uitbreiding van zijn fabriek in Wurzen. De Beukelaer is het bekendst als uitvinder van Prince-koeken.

  • icon
    Food8 juli, 2025
    Chinese Starbucks-uitdager Luckin Coffee wil Amerikaanse markt veroveren

    De Chinese koffieketen Luckin Coffee zet zijn wereldwijde ambities kracht bij met de opening van de eerste afhaalwinkels op de Amerikaanse markt. Het bedrijf wil het verschil maken met innovatie en technologie.

  • icon
    Food8 juli, 2025
    Foodmaker oogst “tritordeum” als alternatief voor tarwe

    Foodmaker heeft 3,5 ton tritordeum geoogst, een kruising tussen durumtarwe en wilde gerst die volgens de maaltijdproducent goed opgewassen is tegen de klimaatverandering. Zo kon het bedrijf ook een recordaantal maaltijden bereiden.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN