RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Stemgestuurde aankopen amper goed voor 0,5% e-commerce

icon
Elektro28 december, 2018

De adoptie van ‘voice commerce’, shoppen via een slimme speaker zoals Amazon Echo, verloopt trager dan verwacht. eMarketer dacht dat bijna een derde in 2019 via slimme luidsprekers zou winkelen, maar dat blijkt nog minder dan een procent te zijn.

 

Geen 31, maar 1%

In 2019 zullen 74,2 miljoen Amerikanen ten minste een keer per maand slimme luidsprekers gebruiken, voorspelt eMarketer. Dat is 15% meer dan dit jaar, en liefst 63,3% daarvan zal met een toestel van Amazon zijn. Wel is dat minder dan de 66,6% marktaandeel van Amazon dit jaar: hoewel het voorspelde kantelmoment uitblijft en Google Home Amazon nog lang niet op de hielen zit, vormt het zoekmachinebedrijf een groeiende bedreiging.

 

Of dat ook echt gebeurt, valt nog af te wachten: de vele trendwatchers en analisten (waaronder die van eMarketer) die in 2018 al de explosie van ‘voice commerce’ verwachtten, hebben zich duidelijk vergaloppeerd. Zij gingen ervan uit dat, gezien de steeds slimmere en uitgebreidere toepassingen voor stemgestuurde luidsprekers, ze dit jaar een vaste plek zouden veroveren in de huiskamers. Ook de toenemende concurrentie tussen Amazon Echo en Google Home zou hiertoe bijdragen.

 

De prognose dat volgend jaar ongeveer 31% van de gebruikers via hun slimme luidsprekers zou winkelen, is ondertussen enorm naar beneden bijgeschroefd. Shoppen via slimme sprekers bereikte in 2018 in de Verenigde Staten een omzet 2,1 miljard dollar en is zo nog maar goed voor minder dan 0,5% van alle Amerikaanse e-commerceverkopen… en dat terwijl Amazon pas nog beweerde dat Echo steeds meer deel uitmaakt van het kerstgebeuren.

 

Veel voice-shoppers haken af

Dat de markt zich geleidelijker ontwikkelt, kan voor retailers echter net een kans zijn om nog mee op de kar te springen en de ervaring verder te verbeteren: hoewel ongeveer 37% van de Amerikaanse gebruikers hun slimme luidsprekers inschakelde voor winkelgerelateerde activiteiten dit jaar, hebben veel minder mensen daadwerkelijk iets gekocht. 

 

De koopervaring kan dus zeker nog beter, klinkt het bij eMarketer, en merken moeten ook nog meer aandacht besteden aan het promoten van hun ‘voice commerce’-apps. Er is misschien nog geen spraakrevolutie op til, maar de stroom komt zeker en vast op gang, meent eMarketer nu. Of ook niet, natuurlijk…

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro19 juni, 2025
    Ruim helft alle consumentenelektro online in 2026

    De onlineverkoop van consumentenelektronica groeide vorig jaar met bijna een kwart. Er ligt nog verdere groei in het verschiet, vooral dankzij refurbished smartphones, tenzij de Amerikaanse importtarieven roet in het eten gooien.

  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN