RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Britse muziekwinkels HMV alweer over de kop

icon
Elektro28 december, 2018

De bekende Britse muziekketen HMV legt voor de tweede keer de boeken neer. Nadat de retailer in 2013 al een sterk afgeslankte doorstart maakte, kost de “tsunami van uitdagingen voor Britse retailers” HMV nu opnieuw de kop.

 

125 winkels dicht, 2000 banen op de tocht

De Britse winkelstraten hebben het bijzonder moeilijk en de retailcrisis eist er weer een nieuw slachtoffer: HMV, decennialang bekend als de platenzaken met de hond en een grammofoon in het logo, legt de boeken neer. De eindejaarperiode kon de keten niet het verhoopte soelaas bieden. 

 

HMV en zijn 125 winkels worden onder curatele geplaatst en consultancybedrijf KPMG moet een overnemer zoeken. De winkels blijven voorlopig wel gewoon open. Er werken momenteel ruim 2000 mensen voor de keten. 

 

Symbool van de retailcrisis

Voor de Britse retailsector is het tweede faillissement extra schrijnend omdat het eerdere faillissement in 2013 niet alleen een fors bloedbad in de winkelstraten opleverde, met grote vestigingen op vooraanstaande locaties die leeg kwamen te staan, maar het ook het begin van de retailcrisis inluidde die sindsdien is blijven woeden.

 

Investeerder Hilco Capital kocht toen de schamele restanten van de keten voor een luttele 50 miljoen pond, net zoals het destijds ook Free Record Shop overnam. Toch trekt ook Hilco er nu de stekker uit, onder andere wegens de sterke concurrentie van streamingdiensten zoals Spotify en e-commerce. HMV is weliswaar nog goed voor bijna een derde van alle Britse cd- en platenverkopen, maar die markt krimpt snel.

 

“Tsunami van uitdagingen”

“Zelfs een uitzonderlijk goed geleide en erg geliefde business als HMV kan niet op tegen de tsunami van uitdagingen voor Britse retailers het laatste jaar, bovenop de dramatische veranderingen in het consumentengedrag in de amusementssector”, legt CEO Paul McGowan uit volgens De Tijd. 

 

Onder die uitdagingen vallen onder meer de brexit, de stijgende lonen en de hoge vastgoedprijzen ondanks een laag consumentenvertrouwen in het Verenigd Koninkrijk. Ook de Britse onlinemodeverkoper Asos en sportketen Sports Direct moesten eerder een schabouwelijke novembermaand toegeven, zelfs de slechtste ooit.

 

HMV, voluit His Master’s Voice, kent nochtans een roemrijke geschiedenis: de platenzaak zag in 1921 het daglicht in de Londense Oxford Street en lag aan de basis van de latere platenmaatschappij EMI. Op zijn hoogtepunt was de keten beursgenoteerd en zou zelfs mee voor de doorbraak van The Beatles hebben gezorgd. HMV verspreidde immers demo-opnames van de beginnende band onder de platenmaatschappijen.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro19 juni, 2025
    Ruim helft alle consumentenelektro online in 2026

    De onlineverkoop van consumentenelektronica groeide vorig jaar met bijna een kwart. Er ligt nog verdere groei in het verschiet, vooral dankzij refurbished smartphones, tenzij de Amerikaanse importtarieven roet in het eten gooien.

  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN