RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kjell Bries
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Omnichannel Congress focust op pragmatisme

icon
Algemeen7 januari, 2019

Hoe je als retailer de stap zet van ‘omnichannel’ naar ‘optichannel’? Dat hoor je op 31 januari van ervaringsdeskundigen als Alibaba, CASA, Miinto, SafeShops, bpost, deversbox.be en niet in het minst van retailexpert Gino Van Ossel.

 

De juiste keuzes maken

RetailDetail peilt elk jaar naar de heersende trends in e-commerce en digitalisering tijdens een evenement waar retailers hun ‘best practices’ delen met het publiek. Het thema van het RetailDetail Omnichannel Congress 2019 is niet toevallig ‘Van Omnichannel naar Optichannel’. We verwijzen hiermee naar het nieuwste boek van retailprofessor Gino Van Ossel: ‘Retail. De digitale hysterie voorbij’. Daarin pleit de auteur voor een pragmatische aanpak in het tijdperk van de digitalisering. Het komt erop aan de juiste keuzes te maken en de slimme balans te vinden tussen concurrentiekracht, klantgerichtheid en winstgevendheid.

 

Dat is ook precies wat de sprekers op het evenement komen illustreren. Neem interieurketen CASA bijvoorbeeld: in 2017 lanceerde de retailer zijn ‘20.20’-strategie. De ingrediënten? Een inspirerend winkelconcept gekoppeld aan een echte omnichannelbenadering met een nieuwe webshop, een click&collect-service en een bezorgdienst voor huis- en tuinmeubelen. Over de eerste resultaten leren we meer van Lucie Neyt, manager digitale communicatie.

 

Alibaba hoeft geen introductie meer, zou je denken, maar de Chinese internetgigant is vandaag veel meer dan een goedkope webshop voor elektro en gadgets. Het concern brengt Europese merken ook naar Azië en biedt kleine en middelgrote bedrijven uit de Benelux dan ook mooie opportuniteiten. China is immers een enorme markt waar de koopkracht bovendien nog steeds sterk groeit. Hoe je concreet de stap naar het Oosten kan zetten, vernemen we van business development manager Annemarie Zondervan.

 

Digitale durver

En kent u Miinto al? Het Deense modeplatform met Europese ambities slaat de brug tussen fysieke winkels en onlineshoppers en wil zelfstandige modeboetieks begeleiden in hun digitale avonturen. Het bedrijf sluit daartoe partnerships met merken en multimerkenboetieks, vanuit de overtuiging dat mode nog altijd in de fysieke winkels wordt gemaakt. Bestseller-eigenaar Anders Holch Povlsen is de belangrijkste investeerder. CEO Konrad A. Kierklo en Benelux-directeur Marc Kooiman komen de Benelux-aanpak illustreren.

 

Of wat te denken van de Versbox? Slager Henk De Vlieger uit Mariakerke won de ‘Digitale Durver’ award voor zijn digitale innovatie in vers voedsel. DeVersbox.be stelt klanten in staat om hun bestellingen (vlees, vis, …) online te plaatsen, te betalen en op te halen wanneer het hen uitkomt, in een afhaalkoelkast geïnstalleerd bij de lokale slager of visverkoper. Een concept dat nu snel uitbreiding kent.

 

Zesde Omnichannel Award

Aan het eind van de dag reikt RetailDetail bovendien al voor de zesde maal de Omnichannel Award uit. De genomineerden worden binnenkort bekend gemaakt en het publiek krijgt het laatste woord. Eerdere winnaars waren JBC (2018), Juttu (2017), Decathlon (2016), Schoenen Torfs (2015) en A.S. Adventure (2014).

 

Kortom, voldoende redenen om deze editie van het RetailDetail Omnichannel Congress niet te missen. Het evenement vindt plaats op 31 januari in UGC Mechelen. Via deze link vind je meer informatie en kan je je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN