RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Websupermarkt Picnic 45,5 miljoen euro in het rood

icon
Food11 januari, 2019

Picnic heeft in 2017 een verlies geboekt van 45,5 miljoen euro, bijna 40 miljoen euro meer dan een jaar eerder. De internetsupermarkt zag de omzet wel verdubbelen, en dat is de ruim 100 miljoen euro aan investeringen volgens de oprichters best waard.

 

”Verlies vandaag is winst morgen”

De spectaculaire verliescijfers liggen binnen de lijn der verwachtingen, meent medeoprichter Michiel Muller. Bruto kwam het verlies in 2017 uit op 45,5 miljoen euro in de min, terwijl in het boekjaar 2015-2016 het verlies nog maar 5,8 miljoen euro bedroeg. Het bruto operationeel resultaat (EBITDA) was wel positief: 13,4 miljoen euro boven de streep. Er werd in totaal voor 61,8 miljoen euro aan kosten gemaakt.

 

“Het verlies van vandaag is de winst van morgen”, reageert Muller echter op een vraag van Retailnews. De investeringen werpen inderdaad vruchten af, want in 2018 verdubbelde de omzet naar zowat 200 miljoen euro. Toch groeit Picnic minder snel dan het zou moeten, want eerst ging het bedrijf uit van een verdriedubbeling van de omzet. Die verwachting moest het echter in november naar beneden bijstellen.

 

Expansie in Duitsland en ook België?

Picnic heeft de voorbije jaren in ieder geval fors geïnvesteerd: in 2017 haalde de onlinesupermarkt 100 miljoen euro op bij Nederlandse familiale en privé-investeerders om liefst vijf nieuwe distributiecentra, 2000 elektrische bezorgvoertuigen en zeventig ‘hubs’ te installeren, aldus Business Insider. Die hubs zouden inmiddels wel al operationeel winstgevend zijn. 

 

In 2018 breidde Picnic uit naar Duitsland, waar de formule naar eigen zeggen enthousiast wordt verwelkomd. Vandaag is de websupermarkt er actief in Neuss (nabij Düsseldorf) en Mönchengladbach, maar verdere expansie is op komst. Ook uit België komen geïnteresseerde “partijen en mensen“ op Picnic af, aldus Muller tegenover Distrifood, maar het is niet geweten of er ook concrete plannen in zuidelijke richting zijn. 

 

Onder vuur bij vakbond

Tot nu toe verwachtte de formule in 2020 voor het eerst winst te zien, maar die datum wordt steeds achteruit geschoven. Ook over de verwachte groei voor 2019 doet het bedrijf nog geen uitspraken. Mogelijk komen er alvast investeringen in de werkprocessen en arbeidsomstandigheden, aangezien Picnic onder vuur ligt bij vakbond FNV. 

 

De vakbond heeft het over hoge werkdruk en onveilige omstandigheden in de fulfilmentcenters. Ook de lonen moeten hoger vindt FNV: Picnic betaalt zijn medewerkers niet volgens de supermarkt-cao, terwijl dat volgens de vakbond wel zou moeten. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN