RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe modeketen Bonprix het winkelproces digitaliseert

icon
Mode16 januari, 2019

De Duitse modeketen Bonprix – een dochter van Otto Group – opent in februari in Hamburg een innovatieve laboratoriumwinkel waar klanten zullen shoppen met een app. Zo werkt digitaal winkelen in de praktijk.

 

Persoonlijke winkelassistent

Een experimenteel winkelconcept dat de voordelen van de fysieke winkel verzoent met het gemak van online shoppen: dat is de kern van de ‘Fashion Connect Store’ die Bonprix zopas heeft voorgesteld op het event #fashiontech Berlin. Op 14 februari zal de winkel de deuren openen in Hamburg. De Bonprix smartphoneapp doet dienst als een persoonlijke winkelassistent die de klanten begeleidt doorheen het volledige winkelbezoek, van het inchecken bij aankomst over het selecteren en uitproberen van favoriete stukken tot en met eenvoudige betaalopties. 

 

Van elk kledingstuk en accessoire hangt slechts één exemplaar op de inspirerende ‘trendvloer’, als in een showroom. De klant kan producten naar keuze scannen en de juiste maat selecteren. Die items worden vervolgens toegevoegd aan een virtueel winkelmandje, zodat ze in een paskamer kunnen worden gehangen, klaar om te passen. In afwachting kunnen klanten ontspannen met een verfrissend drankje in een van de twee modebars in de winkel.

 

Experimenteel laboratorium

Vervolgens wordt de klant uitgenodigd in één van de paskamers: die zijn ruim, goed geventileerd en bieden de keuze uit vier instellingen voor sfeerverlichting. Een groot scherm toont de volgende stappen. Wie een andere maat nodig heeft, kan die rechtstreeks in de paskamer bestellen. Wie hulp of advies nodig heeft, kan met één druk op de knop een mode-assistent oproepen. Van wachtrijen aan de kassa’s is geen sprake: de app gebruikt de modernste RFID-technologie om het winkelmandje automatisch bij te werken na het verlaten van de paskamer. Shoppers kunnen dan via PayPal betalen of met een bankkaart aan de self-checkout. 

 

Het ‘fashion connect’-concept is meer dan een vlaggenschip voor Bonprix: het is een experimenteel winkellaboratorium, dat gaandeweg nieuwe functies zal toevoegen, zoals gepersonaliseerde productsuggesties. “Precies omdat de smartphone tegenwoordig alomtegenwoordig is, heeft Bonprix hem een centrale rol gegeven in deze pilootwinkel”, zegt algemeen directeur Markus Fuchshofen, die ook hoofd van e-commerce is. “De manier waarop we het winkelproces consequent hebben gedigitaliseerd, is uniek in de detailhandel.”

 

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN