RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AH vernieuwt logistiek voor verdere groei

icon
Food7 september, 2012

Versimpelde versketen

In een persbericht laat de marktleider weten dat het de medewerkers vandaag heeft laten weten de versketen te gaan versimpelen: in samenwerking met de leveranciers zal een deel van het versassortiment voortaan vanuit twee National Category Centers (NCC’s) worden verdeeld. Versleveranciers beleveren deze centra direct en hoeven zelf geen voorraden meer aan te houden.

 

De huidige twee landelijke verscentra – in Nieuwegein en Utrecht – zullen over enkele jaren volledig zijn vervangen door deze NCC’s. Waar deze zullen zijn gevestigd, is op dit moment nog niet bekend. Wel geeft Albert Heijn aan dat de twee NCC’s zullen worden uitbesteed aan een logistieke dienstverlener.

 

“Welke dienstverlener dat is, kan ik nu nog niet zeggen. We zijn nog met partijen in gesprek“, zegt AH-woordvoerster Anoesjka Aspeslagh. “De plannen zijn nog in een vroeg stadium. Niettemin hebben we ervoor gekozen om onze medewerkers nu al in te lichten over de veranderingen die de komende jaren zullen plaatsvinden.”

 

Tijdwinst boeken in vers

De nieuwe centra zullen die de gehele versstroom voor hun rekening nemen. “Op de distributie AGF zal dit geen invloed hebben, maar bijvoorbeeld wel op de logistiek van vers vlees”, zegt Aspeslagh. “Daar is winst te behalen van minimaal één tot wel meerdere dagen. Zo bereiken die producten eerder – dus verser – en sneller de schappen van onze winkels.”

 

AH bestudeert volgens Aspeslagh in welke vers-assortimenten de meeste tijdwinst is te behalen. Bovendien hoeven de leveranciers geen voorraden meer aan te houden en kunnen ze de NCC’s meteen vanaf productie beleveren.

 

Mechanisatie orderpicking

De mechanisatie in de regionale distributiecentra (RDC’s) zal in eerste instantie worden getest. “Dat doen we in één van onze vier RDC’s”, zegt Aspeslagh. “Welk centrum het betreft, is nu nog niet bekend. We gaan het eerst testen en daarna geleidelijk aan uitrollen. Ook dit is een proces van enkele jaren.

 

Door de mechanisatie van de orderpicking verwacht Albert Heijn in de toekomst minder behoefte te hebben aan uitzendkrachten. “Voor alle huidige Albert Heijn-medewerkers blijft er voldoende werk binnen de organisatie”, stelt AH in haar persbericht.

 

Groei in Nederland en daarbuiten

De logistieke aanpassingen zijn immers ook gericht op toekomstige groei: “We merken dat we nu tegen de grenzen van onze capaciteit aanlopen”, stelt Aspeslagh. “We hebben er nu 82 nieuwe supermarkten aan ons winkelbestand toegevoegd. Bovendien willen we ook in Europa verder groeien.”

 

Ook online heeft Albert Heijn groeiplannen en daarvoor gaat het een aanvoerketen testen met distributiecentra en afhaalpunten. “Dat is inderdaad ook groei,” zegt Aspeslagh, “maar de online plannen hebben geen invloed gehad op de logistieke plannen die we vandaag aankondigen. Het betreft hier puur een nieuwe logistiek voor het efficiënt beleveren van winkels.”

 

Albert Heijn noemt de investeringen in de fysieke aanvoerketen ‘fors’. Hoe fors, daarop kan Aspeslagh vooralsnog geen antwoord geven – ook niet bij benadering.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food20 juni, 2025
    AB InBev raakt maar niet af van Russisch dochterbedrijf

    Opnieuw hebben de Russische autoriteiten de verkoop van het belang van AB InBev in haar Russische joint venture met de Turkse brouwer Anadolu Efes geblokkeerd. De brouwer probeert al jaren af te raken van het Russische filiaal.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Europese retailers maken bezwaar tegen overname Kellanova door Mars

    De Europese Commissie gaat de overname van Pringles-producent Kellanova door Mars uitgebreid onderzoeken, nadat retailers hun bezorgdheid hebben geuit over een mogelijk te grote machtpositie van de fabrikant.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Paul Bulcke neemt afscheid van Nestlé-top

    Na een loopbaan van bijna een halve eeuw bij Nestlé legt Paul Bulcke in april 2026 zijn functie als voorzitter van de raad van bestuur neer. De Belg wordt opgevolgd door de Spanjaard Pablo Isla, ex-topman van Inditex.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN