RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Casino blij met “beste groei in vijf jaar tijd”

icon
Food18 januari, 2019

Supermarktgroep Casino heeft er in Frankrijk naar eigen zeggen het beste jaar in vijf jaar tijd op zitten. De gele hesjes hebben de pret niet kunnen bederven. 

 

Franse thuismarkt groeit robuust 

De Franse Groupe Casino haalde in 2018 een totale omzet van 36,6 miljard euro. Organisch steeg de omzet met 4,7%, de winkels die al langer dan een jaar open zijn groeiden dan weer met 3%. Op de Franse thuismarkt heeft Casino in 2018 een omzet van 19 miljard euro gerealiseerd, goed voor een groei van 1,4%.

 

In het vierde kwartaal vertraagde de groei weliswaar, maar dat bleef binnen de verwachtingen van analisten. Op vergelijkbare basis steeg de omzet met 3,6%, in totaal kwam het kwartaal uit +0,2%. Ook de ‘schade’ geleden door de protesten van de gele hesjes bleef binnen de perken: deze wordt geraamd op een omzetverlies van 50 miljoen euro, ofwel 1% van de totale Franse kwartaalomzet.

 

In Frankrijk was het zelfs de beste jaargroei in vijf jaar tijd, zegt CFO David Lubek daar zelf over. In Franse winkels die al langer dan een jaar open zijn, steeg de omzet met 1,3%, met dank aan de herpositionering van alle merken van de groep, aldus nog Lubek. Ook de doelstellingen om een miljard euro schulden af te bouwen en de operationele winst met 10% op te krikken, zijn volgens de topman gehaald.

 

Wisselkoerseffecten kostten omzet

Alle formules van de supermarktgroep in Frankrijk tekenden ook groei op – op het reorganiserende Leader Price na, dat volop bezig is met het sluiten van winkels. Inclusief Cdiscount nam het totale bedrijfsvolume zelfs met 2,8% toe in het voorbije jaar. Monoprix was het meest dynamische merk (+3,5%), terwijl de hypermarkten een omzetgroei van 2,4% noteerden. Bij Géant hielp de voedselverkoop (+2,9%) om de daling van non-food (-6%) te compenseren. Niettemin lag het vierde kwartaal voor Franprix en Monoprix moeilijker, aangezien die ketens last hadden van de daling van het toerisme in Parijs.

 

In Latijns-Amerika, waar Casino ook eigenaar is van Grupo Pao de Acucar uit Brazilië, leed de groep onder negatieve wisselkoerseffecten. De omzet steeg autonoom met 8,5% en op vergelijkbare basis met 4,5%, maar toch kwam de totale omzet 7,2% lager uit. De beurs reageerde positief op de jaarresultaten van de groep, die in juni nog een uitgebreid schuldreductieplan moest opstarten en ook op de aandelenmarkt klappen heeft gekregen in 2018.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN