RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

FMCG-grootheden halen hun eigen verpakkingsafval op

icon
Algemeen25 januari, 2019

Grote namen als Procter & Gamble, Unilever, Nestlé, Coca-Cola en Carrefour starten een proefproject waarbij ze lege verpakkingen bij de consument thuis ophalen om te hergebruiken. Zo willen ze afval terugdringen en circulair werken.

 

Zoals de melkboer vroeger

Loop is de toepasselijke naam van het proefproject dat een aantal van de grootste multinationals in de distributie en FCMG dit jaar opstarten. In maart gaat het project van start in Parijs en in mei wordt het uitgerold in New York. Ook nog in 2019 zouden steden in Canada, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten volgen. Dat maakten de bedrijven bekend op het World Economic Forum in Davos.

 

Het concept komt van recyclagebedrijf Terracycle en is best te vergelijken met de melkboer uit vervlogen tijden, die de melk in glazen flessen aan huis bracht en de lege ook weer kwam ophalen. Zo zullen consumenten op een gezamenlijk online platform boodschappen kunnen bestellen die in een speciale koeltas worden geleverd. Bij een volgende levering worden de lege verpakkingen ook weer meegenomen voor hergebruik. Terracycle wil voor die ‘last mile’ de postdiensten inzetten.

 

Häagen-Dazs in staal en gerecycleerde Pampers 

Om het hergebruik mogelijk te maken, voorzien de bedrijven die deelnemen (waaronder ook nog bijvoorbeeld PepsiCo en Tesco) aangepaste verpakkingen. Er is bijvoorbeeld al een stalen emmertje ontwikkeld om via het project roomijs van Häagen-Dazs te laten leveren in New York, terwijl PepsiCo in Parijs glazen flessen Tropicana-fruitsap en stalen opbergdozen Quaker-muesli voorziet.

 

Procter & Gamble – naar eigen zeggen de eerste instapte in het project – creëerde dan weer aluminium-flesjes voor Pantene-shampoo en manuele tandenborstels waar je net als bij hun elektrische tegenhangers alleen het opzetborsteltje hoeft te vervangen. Dat gebruikte borsteltje kan dan mee voor recyclage met Loop, net als gebruikte Pampers en maandverbanden trouwens. Klanten moeten wel een waarborg betalen voor de duurzame verpakkingen die ze krijgen.

 

“De tijd om te handelen is nu”

“De tijd om te handelen is nu. We zijn gedreven om de kracht van ons wereldwijde bereik en sterkte van onze vertrouwde mondiale merken te benutten om duurzame oplossingen op een hoger niveau te tillen. Transformatieve samenwerkingen zijn de sleutel om deze missie te laten slagen, want niemand kan dat alleen,” legt ¨P&G-vicepresident Virginie Helias.

 

Bedrijven worden genoodzaakt om te innoveren en duurzamere oplossingen te vinden, aangezien wegwerpplastic door steeds meer overheden wordt verboden. Zo is er het verbod op plastic voor eenmalig gebruik van de EU, maar ook Groot-Brittannië heeft ambitieuze plannen om plasticafval terug te dringen en in Frankrijk wordt binnenkort een wet rond circulaire economie gestemd.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN