RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo voegen bpost en Decathlon beleving toe aan het leveringsmoment

icon
Algemeen29 januari, 2019

Op het RetailDetail Omnichannel Congress komen Erica Verzelen, director project & product development parcel & logistics bij Bpost, en Xavier Du Bois, omni-commerce leader bij Decathlon, uitleggen hoe hun bedrijven samen naar een quasi naadloze shopperervaring streven.

 

Processen fuseren

“Als gekende retailer van sportieve uitrusting is Decathlon voortrekker inzake omnichannel, in nauwe samenwerking met bpost. Naast zijn 33 Belgische fysieke winkels heeft Decathlon ook steeds meer activiteiten via het online kanaal. Dat komt omdat ook de noden in de maatschappij veranderen en evolueren: offline en online zijn niet meer geïsoleerd van elkaar en steeds meer vindt een kruisbestuiving plaats. Zo koop je finaal misschien offline, nadat je online informatie ingewonnen had, om een specifieke versie van het product uiteindelijk toch thuis te laten leveren. Afhankelijk van het assortiment zal de shift in de richting van integratie sneller of langzamer verlopen, maar door het veranderende gedrag van de consument – in combinatie met de technologische mogelijkheden – ontstaan opportuniteiten.”

 

Levering = beleving

“De klant die voorheen ofwel offline, ofwel online kocht, maakt een shift, waardoor onder meer zuivere e-tailers ook fysieke winkels openen. Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen, maar in een geïntegreerde omnichannel-benadering compenseren die elkaar. Consumenten gebruiken de online en offline kanalen tegelijk en door elkaar, om informatie op te zoeken, een aankoop te doen en het product in handen te krijgen, afgehaald of thuis geleverd. Retailers spelen daarop in door de gepaste convenience aan te bieden in alle fasen, bijvoorbeeld door retouropties te voorzien of het leveringsmoment te vergemakkelijken en er een aangename ervaring van te maken. Dat is meer bepaald waar bpost dan in beeld komt.”

 

‘Excitement’ aan huis

“Door de technologie van internet, artificiële intelligentie en dies meer heeft online shoppen een aantal sterke troeven: de keuze is groot, er is een overvloed aan informatie die je efficiënt kunt zoeken en vinden, je hebt ratings en reviews… Offline kun je dan weer voeling krijgen met het product, ook letterlijk en zintuiglijk; naast het fungehalte van fysiek shoppen is er het sociale aspect… Een stap die daar nu bijkomt, is om ook op het leveringsmoment een soort ‘excitement’ te creëren, wat de omnichannel-ervaring compleet maakt. Zo kan de consument meer controle krijgen over het leverproces, in de vorm van messaging en een transparante opvolging van het parcours dat het pakket volgt. Daarbij zijn veiligheid, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid steevast de ordewoorden.”

Geïnteresseerd in het ruimere plaatje? Schrijf dan nog snel in voor het Omnichannel Congres van RetailDetail, dat al op 31 januari plaatsvindt in UGC Mechelen. Ook Alibaba Group, CASA, Miinto, Torfs, SafeShops en Gino Van Ossel zullen daar op het podium staan. Bovendien reikt RetailDetail dan voor de zesde maal de Omnichannel Award uit. Via deze link vind je meer informatie en kan je je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN