RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alibaba boekt laagste omzetgroei in drie jaar

icon
Algemeen30 januari, 2019

De Chinese e-commercereus Alibaba groeide het voorbije kwartaal met liefst 41%. Toch is er ook reden voor ongerustheid volgens analisten: het is de laagste omzetstijging in drie jaar tijd.

 

Retail groeit met 40%

Alibaba wist in het afgelopen kwartaal 41% meer omzet te boeken dan een jaar eerder. De totale omzet kwam uit op 117 miljard yuan, goed voor zo’n 15,5 miljard euro. In alle afdelingen van het retail- en technologiebedrijf was er groei, maar vooral de cloudservices sprongen er bovenuit met een omzettoename van 84%. In China heeft Alibaba met zijn clouddiensten inmiddels de helft van de markt in handen.

 

Uit de handelsactiviteiten (de onlinemarktplaatsen plus offline winkels) kwam 40% meer omzet. Die groei moet nog versnellen wanneer Alibaba ten volle gebruik gaat maken van het nieuwe aanbevelingssysteem en de vernieuwde zoekmachine die de gigant afgelopen kwartaal heeft gelanceerd. Nu al zou het nieuwe design tot hogere betrokkenheid en aankoopconversie hebben geleid.

 

Opvallend is ook dat Alibaba nog steeds nieuwe consumenten weet aan te trekken: het maandelijkse aantal actieve mobiele gebruikers is op de thuismarkt met 33 miljoen gestegen ten opzichte van het vorige kwartaal. De e-commercereus bereikte zo 699 miljoen gebruikers. De groei komt vooral uit kleinere Chinese steden, waar het bedrijf zowel inzet op eenvoudigere interfaces voor nieuwe gebruikers en op nieuwe modellen om handelaars en boeren ook vanop het platteland in staat te stellen over heel China te verkopen.

 

Chinese economie mindert vaart

De nettowinst groeide eveneens spectaculair met 37% naar 33,1 miljard yuan, omgerekend bijna 4,4 miljard euro. Analisten hadden een winst van 22,1 miljard yuan verwacht. De kwartaalcijfers van Alibaba zijn dus een welgekomen opkikker daags nadat meer dan twintig Chinese bedrijven winstwaarschuwingen de wereld in moesten sturen.

 

Toch ontsnapt ook Alibaba niet aan de donkere wolken: de geboekte omzetstijging is de laagste sinds 2016 en brengt een einde aan een verbluffende reeks van 10 kwartalen op rij meer dan 50% groei. De Chinese economie mindert vaart, zien analisten: de groei vertraagt en de gevolgen van de Chinees-Amerikaanse handelsoorlog worden stilaan voelbaar.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN