RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kjell Bries
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Standaard Boekhandel wint Omnichannel Award 2019

icon
Algemeen31 januari, 2019

De RetailDetail Omnichannel Award powered by bpost is weggekaapt door Standaard Boekhandel. En dat net nu de keten op het punt staat een nieuw digitaal platform te lanceren.

 

Veranderingstraject

De winnaar haalde het in de publieksstemming nipt van medegenomineerden Dreamland en Torfs. De timing is opmerkelijk, want het zijn spannende dagen voor Standaard Boekhandel, vertelde marketingdirecteur Sophie Jonckheere op het podium van het RetailDetail Omnichannel Congress. Binnen twee weken lanceert de retailer namelijk een nieuw digitaal platform, na een zware voorbereidingsperiode van zowat anderhalf jaar.

 

Het technologische aspect is één zaak, maar wat bij omnichannel vaak onderbelicht blijft, is de belangrijke rol die mensen spelen, zegt Jonckheere: “Met hen staat of valt zo’n project.” Standaard Boekhandel zette daarom samen met de medewerkers en zelfstandige winkeluitbaters een veranderingstraject op onder de naam ‘Owl on the move’.

 

“De winkels en het digitaal platform worden ambassadeurs van elkaar. Een mooi voorbeeld is de ‘reserveer nu’-module op onze website. Klanten kunnen een boek reserveren en dat al na een half uur komen oppikken. Dat veroorzaakt geen kannibalisatie en zorgt voor extra trafiek naar de winkels. Dit is ons snelst groeiende kanaal voor nieuwe omzet.”

 

De boekenketen verliest bovendien de – wat oudere – klant van vandaag niet uit het oog. “We hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om e-boeken ook aan de kassa te verkopen. Klanten die zich wat onzeker voelen, kunnen in de winkel een boek op hun e-reader laten downloaden.” Een verhaal dat het publiek wist te overtuigen.

 

Vier criteria

De RetailDetail Omnichannel Award powered by bpost bekroont elk jaar een retailer die grote stappen heeft gezet naar een naadloze omnichannelstrategie. De jury selecteerde de genomineerden op basis van deze vier criteria:

•             De mate waarin de online en offline activiteiten naadloos geïntegreerd zijn;

•             De mate waarin de consument centraal wordt gesteld in de omnichannelstrategie;

•             De vertaalslag naar de winkelvloer en de digitale wereld;

•             Het effect van de omnichannelstrategie op de bedrijfsresultaten.

 

De genomineerden stelden hun project voor tijdens het RetailDetail Omnichannel Congress op 31 januari. Het publiek verkoos vervolgens met een live stemming de winnaar. Sprekers op het congres waren Alibaba Group, CASA, Miinto, SafeShops, bpost, Decathlon, Dobit, deversbox.be, Forward, Torfs en retailexpert Gino Van Ossel.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN