RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wouter Torfs: "Geef je mensen de zuurstof om verantwoordelijkheid op te nemen"

icon
Algemeen6 februari, 2019

Een van de mensen die zijn aangekondigd voor het eerste People Congress, dat RetailDetail op 21 februari 2019 samen met People On Point organiseert, is Wouter Torfs. De ceo van de gelijknamige schoenenketen heeft wel iets te vertellen over hoezeer mensen op de werkvloer het verschil kunnen en moeten maken. Een voorsmaakje.

 

Empowerment en solidariteit

“In deze moeilijke, disruptieve tijden verandert er veel tegelijk in de retail, en net op zo’n moment is een menselijke aanpak cruciaal. Meer dan als het goed gaat, moet je aandacht besteden aan de cultuur in je bedrijf en hoe de mensen erin staan. Net in zwaarder weer gaan mensen gemakkelijker twijfelen, worden ze angstiger, ook de winkelmedewerkers. Sommigen kiezen eieren voor hun geld, ze verlaten het bedrijf als ze zich daar niet veilig voelen, of ze raken geparalyseerd en durven geen verantwoordelijkheden meer te nemen. Een cultuur van vertrouwen is dan belangrijk, met empowerment en solidariteit als sleutelbegrippen, Als bedrijfsleider moet je alleszins niet vanuit wantrouwen alles zelf willen controleren.”

 

Bedreigingen als opportuniteit

“Voor Schoenen Torfs zijn de tijden even disruptief als voor andere bedrijven. Onze aanpak is te proberen de uitdagingen en de bedreigingen als opportuniteiten te bekijken. Als traditioneel retailbedrijf omarmen we bijvoorbeeld e-commerce. De online handel maakt intussen toch al 18% van onze omzet uit, waarvan een derde via onze fysieke winkels. Voor het personeel op de winkelvloer, van wie de meesten niet hooggeschoold zijn en weinig vertrouwd zijn met de online technologie, is dat niet vanzelfsprekend. We proberen onze winkels dan ook maximaal te betrekken. Op die manier vinden mensen ondanks hun angsten en twijfels toch de motivatie om met die ‘bedreigende’ aspecten van de hedendaagse retail aan de slag te gaan.”

 

Zuurstof voor verantwoordelijkheid

“Als zaakvoerder moet je er bij het aantrekken van nieuw talent voortdurend over waken dat je mensen aanwerft die slimmer en knapper zijn dan jijzelf bent. Ik ben zestig en heb eigenlijk weinig affiniteit met e-commerce – ik bestel zelf nooit iets online: mijn vrouw zorgt daarvoor –  maar het is wel cruciaal om mee te zijn, en de mensen om je heen te empoweren, zuurstof te geven om verantwoordelijkheid op te nemen. Daarnaast moeten we de honderden mensen die traditioneel werken en voor wie e-commerce geen dagelijkse realiteit is, ook meekrijgen. Wat in onze aanpak vooral leerrijk of inspirerend kan zijn voor andere bedrijven, is van welk type leiderschap en van welke strategische keuzes je uitgaat om dat waar te maken.”

 

Wie meer in detail te weten wil komen hoe Wouter Torfs een en ander aanpakt en in praktijk brengt, schrijft best snel in voor het People Congress van RetailDetail en People On Point op 21 februari e.k. in Living Tomorrow in Vilvoorde. Daar spreken ook Erik Perey (People On Point), Erik Van den Eynden (ING), Jan Van Damme (Nespresso) en Renaud Mazière (Groupe Pierre Marcolini). Via deze link vind je meer informatie over het event en kan je tickets bestellen.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN