RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn dwingt extra korting bij fabrikanten af

icon
Food11 september, 2012

Korting is “niet meer dan logisch”

Albert Heijn bevestigt het versturen van de brief en noemt een dergelijk “groei-initiatief” niet meer dan normaal, gezien de overname van in totaal 82 C1000- en Jumbo-winkels op de Nederlandse thuismarkt, het succes en de voortgaande expansie van Albert Heijn in België en woensdag ook de opening de eerste AH in Duitsland.

 

“Door de sterke expansie, in liefst drie landen, zijn de investeringen voor AH zodanig verschoven dat we het logisch vinden dat de producenten hun bijdrage leveren aan die sterke groei. Wij investeren erin, de leverancier groeit met ons mee,” verklaren ze in Zaandam de extra korting aan RetailDetail.

Funest voor kleine zaken

In het FD zegt een anonieme betrokkene echter dat die maatregel vooral voor kleine leveranciers funest zal uitpakken: “Familiebedrijven die leveren aan Albert Heijn maken een rendement van 1 tot 2 procent. Die schieten meteen in het rood.” Zeker voor kleine leveranciers kan zelfs een ‘kleine’ korting als 2% grote gevolgen hebben, onder meer in het personeelsbestand, bevestigt ook RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck aan Kanaal Z.

 

Albert Heijn meent echter dat de tarieven tussentijds moeten worden gewijzigd omdat de markt dynamisch is. Tegenover het ANP verklaart een woordvoerder van Albert Heijn: “We wisten aan het begin van het jaar nog niet dat we die winkels zouden overnemen.”

Boos vanwege korting

Topman Dick Boer van Ahold kondigde de extra kortingsronde al eerder aan, maar toen was het exacte percentage nog niet bekend. Volgens Het Financieele Dagblad werkt een groep kleinere leveranciers aan een brief waarin de eis van Albert Heijn wordt afgewezen. Fabrikantenkoepel FNLI laat weten dat dit soort eenzijdige wijzigingen van de voorwaarden onwettig zijn.

 

“Dit maakt veel commotie los. We hebben recent ook dergelijke brieven gezien van Jumbo en Sligro. Er moet een einde komen aan pogingen om de spelregels te veranderen”, zegt Philip den Ouden van FNLI in de krant. Distrifood schreef in maart 2012 al dat Jumbo van fabrikanten 1,25 procent welkomstbonus eist van leveranciers. Ook toen ontstond ophef over die brief.

Hoeveel geld Albert Heijn met de maatregel vrijspeelt, wil het bedrijf niet bekendmaken.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN