RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom bezorgtechnologie niet doorbreekt

icon
Algemeen6 februari, 2019

Robots, drones of leveren in de kofferbak: het zijn leuke innovaties, maar voorlopig veel te duur om rendabel te zijn. Dat zegt de topman van Deutsche Post DHL, die de innovaties bovendien “zelden relevant voor de consument” vindt.

 

Lange weg te gaan

Pas binnen vijf tot tien jaar zullen we aanzienlijke effecten van automatisering zien bij het bezorgen van e-commercebestellingen, zegt CEO Frank Appel in een interview met de krant Der Tagesspiegel: “De complexiteit van de ‘last mile’ is vrij hoog, dus de automatisering zal eerst plaatsvinden waar we het volledige systeem onder controle hebben, binnen onze eigen sorteercentra of magazijnen. Voor bezorgen is er nog een lange weg te gaan. Het volstaat niet om een ​​pakket ergens per robot te brengen. Die moet dan kunnen zien waar de bel is, of de juiste naam erop staat, en beslissen wat te doen als de ontvanger niet thuis is.”

 

DHL heeft begeleidende robots getest: ze werken goed, maar de apparaten zijn tegenwoordig nog steeds te duur. Hetzelfde geldt voor slimme deursloten om te leveren bij consumenten thuis, of voor levering in de kofferbak. “Ook dat hebben we getest en technisch gezien werkt dat. Het wordt alleen relevant als alle auto’s die nieuw zijn op de markt dit ook kunnen doen. We staan ​​open voor samenwerking met elke fabrikant die het plant.” Pakketboxen voor particuliere huizen zijn niet langer beschikbaar. “De vraag was aanzienlijk lager dan we hadden verwacht. Nu moeten we iets nieuws bedenken. Maar uitproberen is het mooie van ondernemerschap. Dan stemmen mensen met hun voeten en zeggen tegen bepaalde innovaties die technisch mogelijk zijn: eigenlijk hebben we dat helemaal niet nodig.”

 

Het aantal afhaalstations neemt wél toe, maar ze vertegenwoordigen slechts een beperkt deel van het totale volume. Het wijst erop dat klanten uiteindelijk niet zo ontevreden zijn over de huidige service: “Je kan bezorgperioden plannen of zijn er buren die pakketten accepteren. Als de service aan de voordeur zo onbevredigend zou zijn, zouden veel meer mensen gebruik maken van lockers.” De topman gelooft daarom dat mensen ook over 20 of 30 jaar nog steeds de pakketten zullen bezorgen, al zal dat dan wel gebeuren met technische hulpmiddelen, zoals exoskeletten om zware pakketten te dragen. En misschien worden kleine en hoogwaardige items zoals smartphones wél door drone afgeleverd.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN