RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Heftige reacties op stunt Albert Heijn

icon
Food6 februari, 2019

Klanten zijn ontevreden omdat de voorraden in de winkels snel opraken, concurrenten schakelen de economische inspectie in en merkfabrikanten schrikken zich een hoedje. De marketingstunt van Albert Heijn maakt emoties los…

 

“Geen duurzaam model”

Dat de weekfolder met ‘1+2 gratis’ aanbiedingen insloeg als een bom, is een understatement. Het artikel dat RetailDetail er afgelopen maandag over publiceerde, ging meteen viraal. De actie kreeg daarop heel wat ruchtbaarheid in de publieksmedia en die gratis publiciteit blijft uiteraard niet zonder gevolgen: in de Belgische winkels van Albert Heijn is het deze week merkbaar drukker dan normaal en de actieproducten raken ook snel uitgeput. Sommige referenties worden weer aangevuld, voor andere geldt ‘op is op’, horen we van winkelmedewerkers. Dat leidt hier en daar tot teleurgestelde shoppers – ook op de redactie van RetailDetail ontvangen we berichten van ontevreden klanten. 

 

Relevanter voor ons is natuurlijk vooral de ongerustheid bij de concurrenten en de leveranciers. In de media geeft Colruyt-directeur Chris Van Wettere alvast toe dat hij toch twee keer moest kijken toen hij de folder onder ogen kreeg. “Naar mijn gevoel is dit geen duurzaam model dat je als supermarkt kan aanhouden,” verklaart hij. Colruyt reageert lokaal wel met prijsverlagingen, maar de schade blijft beperkt: de meeste betrokken producten zitten niet in het assortiment van de discounter.

 

“Destructieve strategie”

Fabrikanten die hun product op de Bonusfolder zagen verschijnen, waren vooraf niet op de hoogte van de actie, vernemen we, maar ‘on the record’ wil voorlopig niemand reageren. In Het Belang van Limburg noemt ondernemer en Vlaams Parlementslid Grete Remen de stunt “regelrechte voedseldumping, die het klimaat, mens en dier zal schaden.” 

 

Heftig is ook de reactie van Buurtsuper.be, de beroepsvereniging van de zelfstandige supermarkten: die vraagt aan de economische inspectie om een onderzoek in te stellen naar de actie. Verkoop met verlies is immers verboden in België. Het gaat om een destructieve strategie, meent directeur Luc Ardies: “Net op een moment dat de voedingssector nood heeft aan extra middelen om de vele toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden, leidt dit soort promotieacties één van de belangrijkste Belgische sectoren naar de vernieling.” De retailer is echter niet onder de indruk: “We houden ons aan de Belgische wet- en regelgeving”, zegt een woordvoerster. “Laat de inspectie maar langs komen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food7 juli, 2025
    Temu waagt zich nu ook op de voedingsmarkt

    Nu de import van goedkope non-food uit China lastiger wordt, lijkt het erop dat Temu een FMCG-speler wil worden in Europa. In Duitsland benadert het Chinese platform lokale leveranciers van voeding en cosmetica.

  • icon
    Food7 juli, 2025
    Nutri-Score beïnvloedt online koopgedrag nauwelijks

    De Nutri-Score heeft weinig impact op het koopgedrag van online foodshoppers. De volgorde waarin producten in de webshop worden getoond, maakt wél een verschil, toont een studie van de Universiteit Antwerpen.

  • icon
    Food7 juli, 2025
    Tesco plant tien nieuwe Ierse vestigingen

    De Britse supermarktgroep Tesco wil tien nieuwe vestigingen openen in Ierland. De uitbreiding, die veertig miljoen euro moet kosten, zou in de komende twaalf maanden 400 nieuwe jobs opleveren.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN