RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Made.com groeit 37%: “Falen kost ons niet veel”

icon
Wonen7 februari, 2019

Made.com boekte vorig jaar 37% meer omzet, kreeg er 40 miljoen pond extra kapitaal bij en gaat dit jaar nog van start in vier nieuwe markten. In Londen onthult de online meubelverkoper ook een vernieuwd vlaggenschip.

 

Made.com “designbedrijf voor de digitale generatie”

De ambitie van Made.com? Het leidende designbedrijf voor de digitale generatie zijn, vertrouwt CEO Philip Chainieux RetailDetail toe tijdens de opening van de vernieuwde winkel in het Londense Soho. De winkel is ingericht volgens een nieuw concept, dat ook elders zal worden uitgerold: er zullen onder meer evenementen plaatsvinden en er zijn nieuwe technologische snufjes om klanten zich te laten informeren en bestellen.

 

Kopen kan in de winkels – of beter: showrooms – van Made.com nog steeds niet: “Elke klantenervaring start vandaag online, al dan niet via mobiele toestellen. In ons geval eindigt het ook online. Waarom zou je voorraad hebben, als je de mogelijkheid hebt om een verhaal te vertellen en van daaruit de transactie te laten gebeuren”, legt Chainieux de eigenzinnige visie van het merk uit.

 

Klanten van Made.com kopen ook meestal van thuis uit, ziet de topman, zelfs als ze naar de fysieke showroom zijn geweest. Hij ziet de toekomst van een fysieke winkel dan ook als een contactpunt, niet als een verkooppunt. “Voor ons is de showroom een ‘touchpoint’ binnen de klantenreis: een verlengde van de online ervaring dat de emotie versterkt en verrijkt. De showrooms leveren merkbekendheid en engagement op, omdat we er verhalen creëren en evenementen organiseren.”

 

Naar Denemarken, Finland, Italië en Portugal

De strategie heeft Made.com vorig jaar alvast geen windeieren gelegd: het bedrijf zag de omzet met 37% omhoog gaan naar 173 miljoen Britse pond (bijna 200 miljoen euro). Een jaar eerder was de meubelverkoper ook al goed voor een omzetstijging van 40%. Winstcijfers maakt het bedrijf niet bekend.

 

De Britse thuismarkt is vandaag nog goed voor 58% van de totale verkoop, maar in 2019 zal de rest van Europa de Britse cijfers inhalen. Sinds oktober vorig jaar, toen het bedrijf van start ging in Spanje, is Made.com actief in negen landen. Dit jaar komen daar nog vier markten bij: Denemarken, Finland, Italië en Portugal. De expansie is mede mogelijk gemaakt door een kapitaalinjectie van 40 miljoen pond (zo’n 45 miljoen euro) door een anonieme investeerder in maart vorig jaar. 

 

Om nieuwe markten aan te boren, heeft het meubelmerk naar eigen zeggen ook een steeds breder aanbod en meer designers nodig. Made.com werkt daarom aan een ‘community’, waarbij ontwerpers op zelfstandige basis kunnen ontwerpen voor het label. Voor hobbyisten en starters kan dat via het eigen nieuwe crowdfunding-platform TalentLab, waarop klanten kunnen intekenen op producten die vervolgens pas in productie gaan als er voldoende bestellingen (en voorschotten) zijn binnengehaald.

 

150 externe designers, zeven vaste

Ook voor de vaste collecties werkt Made.com samen met een poel van liefst 150 externe ontwerpers, maar het bedrijf heeft maar een zevental vaste ontwerpers in dienst. “Onze ambitie is dé bestemming voor designers in Europa te zijn. Nergens anders kan je als zelfstandige ontwerper je producten op zo’n grote schaal verdeeld krijgen”, aldus Chainieux. Designers krijgen een vaste som voor hun ontwerp, maar hoeveel die bedraagt, is geheim.

 

Behalve door het schrappen van de tussenhandel, brengt Made.com ook disruptie in de meubelbranche door het ‘fastfashion’-principe toe te passen in interieurdesign: de retailer brengt frequent nieuwe collecties op de markt, maar in beperkte oplages. “Er zijn veel variabelen en je bent nooit zeker van kleur, materiaal, prijs en zo verder. Door de kost van dat risico te beperken, kan je veel meer innoveren en nieuwe dingen proberen. Het geheim van Made.com is: falen kost ons niet veel. Door te durven falen, kan je de dingen anders doen.”

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen4 december, 2025
    Ikea opent eerste winkel in Nieuw-Zeeland

    Vanochtend heeft Ikea zijn eerste winkel in Nieuw-Zeeland geopend in Auckland. Daarmee wordt Aotearoa de 64e markt voor de Zweedse keten, en meteen de verst afgelegen markt vanaf het Zweedse hoofdkwartier.

  • icon
    Wonen3 december, 2025
    Leen Bakker België failliet verklaard: winkels sluiten, webshop blijft open

    Woensdag heeft de rechtbank van Antwerpen het faillissement uitgesproken van Leen Bakker België. Als gevolg hiervan zullen de resterende 29 van de in totaal 43 filialen definitief hun deuren sluiten.

  • icon
    Wonen2 december, 2025
    Nieuw bestuur moet Ikea klaar maken “voor volgende generaties”

    De Zweedse woonwarenhuisgigant Ikea krijgt een nieuwe structuur en een nieuw bestuur. Specifieker is het de Ingka-groep die zich “klaar wil maken voor toekomstige generaties” en nu de zeven mensen aankondigt die de nieuwe CEO, Juvencio Maeztu, moeten bijstaan.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN