RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Geen grote Ikea-winkels meer op komst

icon
Wonen11 februari, 2019

Als er nog nieuwe winkels van Ikea komen, zullen het kleinere stadswinkels zijn volgens CEO Jesper Brodin. Zo zullen de prijzen van producten in de toekomst ook nog zakken, maar wie ze thuis geleverd wil krijgen, moet meer betalen.

 

Te vaak ‘nee’ gezegd

Ikea ziet zijn winst dalen en ook het aantal bezoekers van de woonwarenhuizen loopt terug. De meubelgigant wordt uitgedaagd door het digitale tijdperk en topman Brodin (ondertussen anderhalf jaar aan het roer) moet daarom een aantal stevige knopen doorhakken.

 

“Wat in het verleden werkte, werkt nu niet meer. Vroeger zeiden we eigenlijk vaak ‘nee’ tegen klanten die geen auto of geen tijd hadden om naar onze winkel buiten de stad te komen”, zegt de CEO van Ingka, de holding waarin 90% van alle Ikea-winkels zijn ondergebracht, in De Tijd.

 

Stadswinkels enkel in 30 grootste steden

Ikea gaat daarom inzetten op stadswinkels, die in “de dertig grootste steden van de wereld” moeten komen. De kans dat Amsterdam en Brussel daarbij zitten, is bestaande: “Dat valt nog te bezien, want misschien lukt het ook met de huidige winkels en thuislevering van meubelen”, klinkt het.

 

Ook over hoe die stadswinkels er precies uit zullen zien, is nog geen uitsluitsel. Later dit jaar moet de beslissing wel vallen, aan de hand van de ervaringen in 25 testwinkels. In Stockholm, Moskou en Londen zijn er momenteel proefwinkels die enkel keukens en woonkamers verkopen en in Parijs komt weldra een soort ‘showroomwinkel’, waar 4500 producten zijn uitgestald (maar klanten slechts 1500 daarvan meteen kunnen meenemen). Grote items zijn er te bestellen en worden thuis geleverd.

 

Vaste prijs omlaag, leverkost omhoog

Over thuisleveringen is Brodin weliswaar categoriek: gratis worden ze niet. De topman heeft “beslist dat we niet gaan voor gratis, want dan straffen we de klanten die naar onze winkels komen. Daar zal altijd de laagste prijs te vinden zijn.” Die prijzen zullen in de komende jaren overigens nog zakken, aldus Brodin, aangezien Ikea de productiekost nog verder wil terugdringen.

 

Het service-aanbod voor thuislevering moet dan wel worden uitgebreid, beseft de CEO: online bestellingen zullen in de toekomst al de dag nadien worden geleverd of mogelijk zelfs de dag zelf. Wie daarvoor kiest, moet dus wel een meerprijs betalen. Om dat praktisch mogelijk te maken, wil Brodin sommige winkels uitbreiden tot heuse fulfilmentcenters, met nog grotere magazijnen. Tegen 2025 moeten ook alle leveringen met elektrische wagens gebeuren.

 

Voor de volledige transformatie van de woonketen geeft de topman zichzelf drie jaar. Een krappe deadline, zeker als je weet dat de nettowinst van de winkeltak vorig jaar met liefst de helft terugviel en het bedrijf ook alles zelf financiert.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen4 december, 2025
    Ikea opent eerste winkel in Nieuw-Zeeland

    Vanochtend heeft Ikea zijn eerste winkel in Nieuw-Zeeland geopend in Auckland. Daarmee wordt Aotearoa de 64e markt voor de Zweedse keten, en meteen de verst afgelegen markt vanaf het Zweedse hoofdkwartier.

  • icon
    Wonen3 december, 2025
    Leen Bakker België failliet verklaard: winkels sluiten, webshop blijft open

    Woensdag heeft de rechtbank van Antwerpen het faillissement uitgesproken van Leen Bakker België. Als gevolg hiervan zullen de resterende 29 van de in totaal 43 filialen definitief hun deuren sluiten.

  • icon
    Wonen2 december, 2025
    Nieuw bestuur moet Ikea klaar maken “voor volgende generaties”

    De Zweedse woonwarenhuisgigant Ikea krijgt een nieuwe structuur en een nieuw bestuur. Specifieker is het de Ingka-groep die zich “klaar wil maken voor toekomstige generaties” en nu de zeven mensen aankondigt die de nieuwe CEO, Juvencio Maeztu, moeten bijstaan.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN