RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Sabbe
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rakuten wil wereldspeler worden

icon
Algemeen12 februari, 2019

Rakuten groeide in Japan in twintig jaar tijd uit van eenvoudige webwinkel tot een heus imperium dat meer dan zeventig diensten groepeert. Daarmee is de honger van oprichter Hiroshi Mikitani allerminst gestild: hij wil ook Europa en Amerika veroveren en een echte wereldspeler worden.

 

Groei en diversificatie

De groei van Rakuten is opmerkelijk: 22 jaar na de oprichting is het bedrijf een echt imperium met een beurswaarde van 8,5 miljard euro en meer dan 14.000 werknemers wereldwijd. Aanvankelijk verkocht het bedrijf via een webplatform allerlei producten van retailers, maar door gerichte overnames in binnen- en buitenland wist Rakuten zijn activiteiten steeds verder uit te breiden. Ondertussen is e-commerce slechts een van de zeventig diensten die het bedrijf levert: het heeft nu ook een eigen bank, een mobiele bataalapp en een streamingdienst.

 

Veelzeggend is het sponsorcontract met voetbalclub FC Barcelona: sinds dit jaar prijkt de naam van het bedrijf op de shirts van een van de populairste clubs ter wereld. Met de deal is een bedrag gemoeid van 200 miljoen euro over een periode van vier jaar: het geeft aan dat het Mikitani menens is om van Rakuten een wereldmerk te maken. Dat beaamt ook Michiaki Tanaka, hoogleraar Business Administration aan de Rikkyo-universiteit in Tokio: “Hij wil per se slagen in de ontwikkelde markten, hoewel sommigen zeggen dat Rakuten zich beter kan richten op opkomende economieën”.

 

Om ook internationaal te kunnen groeien, werd in 2010 alvast Engels de voertaal in het bedrijf. Volgens Arjen van de Vall, president van Rakuten Europa, was dat een cruciale stap: “Het heeft ons bedrijf veel opener en transparanter gemaakt. Het is hierdoor mogelijk de beste talenten en slimste mensen aan te nemen.”

 

In Japan heeft Rakuten ondertussen ook een telecomlicentie te pakken en is inmiddels de vierde provider op de Japanse telefoniemarkt. De verwachting is dat de prijzen hierdoor sterk zullen dalen. “We willen innovatie brengen in de telecomsector. Daar zit een groot deel van onze toekomstige groei”, zegt Van de Vall. “Als we hebben bewezen dit op schaal te kunnen doen in Japan, dan kijken we naar mogelijkheden om dit ook in Europa uit te rollen.” Want het uiteindelijke doel is fors groeien in Europa en Amerika om zo de concurrentie aan te gaan met Amazon.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN