RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Fusie tussen Asda en Sainsbury’s op de helling

icon
Food20 februari, 2019

De Britse concurrentiewaakhond vreest dat de fusie tussen de Britse nummers twee en drie, Asda en Sainsbury’s, tot hogere consumptieprijzen zal leiden en tot minder keuze voor consumenten. Daar zou zelfs het verkopen van een groot aantal winkels weinig aan veranderen.

 

Strikte voorwaarden

Een deal zou leiden tot het ontstaan van een supermarktspeler met 2800 winkels, een omzet van 12 miljard pond (14 miljard euro) en een marktaandeel van 31,4%. Volgens de Competition and Markets Authority (CMA) zou het samengaan een aanzienlijke vermindering van de concurrentie veroorzaken op zowel nationaal als lokaal niveau. De fusie zou ertoe kunnen leiden dat shoppers worden geconfronteerd met zowel hogere prijzen als lagere kwaliteit en keuze, online en in de fysieke winkels. 

 

Daarom zegt de concurrentiewaakhond slechts twee opties te zien: ofwel wordt de deal geblokkeerd, ofwel worden de betrokken retailers gedwongen om een aanzienlijk aantal winkels af te stoten. Zelfs zo’n verkoop zou echter mogelijk geen effectieve remedie zijn, vreest de mededingingsautoriteit, die daarom denkt aan uitzonderlijk strikte voorwaarden. Analisten van Barclays hebben meer details: er zouden overlappingen zijn op wel 629 locaties en er zouden meer dan 300 winkels moeten worden verkocht. Bovendien zouden die af te stoten winkels allemaal van ofwel Asda ofwel Sainsbury moeten zijn, en bij voorkeur verkocht worden aan één partij. Dat maakt een goede afloop erg onwaarschijnlijk. 

 

De beslissing is evenwel nog niet definitief: het gaat om een voorlopige bevinding waarop de fusiepartners de komende weken nog een officieel antwoord kunnen formuleren. En dat zijn ze ook van plan: een woordvoerder van Sainsbury’s en Asda reageerde alvast dat de CMA “fundamenteel verkeerd begrijpt hoe mensen tegenwoordig winkelen in het Verenigd Koninkrijk en wat de intensiteit is van de concurrentie in de supermarktbranche. Het combineren van Sainsbury’s en Asda zou aanzienlijke kostenbesparingen opleveren, waardoor we de prijzen zouden kunnen verlagen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN