RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo sleutelt CRU aan rentabiliteit

icon
Food21 februari, 2019

Versmarkt CRU opent vandaag de deuren van haar nieuwe Antwerpse vestiging. Meteen is te merken hoe de belevingsmarkt van Colruyt Group aan verschillende knoppen draait om de werkorganisatie te stroomlijnen en de efficiëntie te verbeteren.

 

“Beste brood van ’t stad”

“CRU Wijnegem deed het goed, maar de fantastische prestaties in Gent deden ons inzien dat een stadslocatie meer groeipotentieel biedt,” zo verklaart businessunitmanager Jo Spiegeleer de motieven achter de verhuis. “We moeten keuzes maken, maar er is wel degelijk een toekomst voor CRU. We gaan Antwerpen doen leven, met onder andere het beste brood van ’t stad…” Aan de Groenplaats heeft de retailer een toplocatie te pakken in een drukke winkelbuurt met veel passage. Die grote zichtbaarheid zou de formule een boost moeten geven. 

 

Voorlopig houdt de belevingsmarkt het wel op drie locaties: “Nu bekijken we eerst en vooral onze processen met het oog op rentabiliteit en groei.” Want dat de versmarkt nog verlies maakt, is geen geheim. CRU stuurt het concept echter voortdurend bij met het oog op een rendabele uitbating. Dat is alvast te merken op verschillende plaatsen in deze 765 m² grote winkel.

 

Vaste route

Om de medewerkers te ontlasten, besteedt de retailer bijvoorbeeld de productie van zijn verse sappen voortaan uit aan een nieuwe partner, het Antwerpse Jus Jus. Die producent maakt koudgeperste sappen van fruit en groenten die door CRU worden aangeleverd. Ook elders geldt de zoektocht naar synergie: boeketten worden in Gent samengesteld, verse maaltijden komen uit de keuken in Overijse, het desemdeeg komt uit het bakkersatelier in Sint-Pieters-Leeuw (maar wordt wel ter plaatse afgebakken). In de koeltoonbanken verschijnen meer voorverpakte producten, al blijft bediening wel aanwezig. 

 

Eethoek en bakkerij – beide aan de straatkant – zijn open vanaf 8u: klanten kunnen hier ter plaatse iets eten of een assortiment ‘on the go’-producten meenemen. De winkel volgt dan om 10u (op zon- en feestdagen om 8u). Voor het eerst legt de belevingsmarkt zijn klanten een vaste route op: die begint met de zuivelafdeling en vervolgt dan met groenten en fruit, vis, gerijpt vlees en gevogelte.

 

Nieuw is een afdeling ‘voorraadkast’, die verse producten presenteert per maaltijdmoment: ontbijt, aperitief, voorgerecht, hoofdgerecht, bijgerecht, saus, dessert, ijs. Op de wijnafdeling is degustatie voortaan gratis – maar wel onder begeleiding. De bloemenshop is nu in zelfbediening. Scannen doen shoppers niet meer tijdens het winkelen, wel op het einde. Bij de inrichting werden overigens zoveel mogelijk duurzame materialen gebruikt, zoals FSC-gecertificeerd eucalyptushout en minerale verven (van de Antwerpse fabrikant Stoopen & Meeûs).

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN