RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Weg naar digitalisering hobbelig voor Van de Velde

icon
Mode27 februari, 2019

De hoge kosten blijven zich opstapelen bij lingeriegroep Van de Velde. Toch moet het bedrijf door de zure appel heen bijten, vindt nieuwe CEO Marleen Vaesen, want de digitalisering is noodzakelijk en zal vruchten afwerpen.

 

Brutowinst met 33% achteruit

De brutowinst ging er vorig jaar met liefst met 33% op achteruit, een jaar was die nochtans ook al met 14% gezakt. De oorzaak is vooral te vinden bij de hoge kosten die het bedrijf maakt, vooral met het oog op digitalisering. Hoewel de omzet vorig jaar eveneens met 1,8% daalde naar 205,2 miljoen euro, zien analisten hier al voorzichtige tekenen van lichte verbetering in – zeker in de tweede helft van het jaar.

 

Het bedrijf achter formules zoals Marie-Jo en Prima Donna moet een bittere pil slikken, maar zal op termijn de vruchten van de investeringen plukken. Dat bezweert alvast Marleen Vaesen, ex-topvrouw van Greenyard Foods en sinds december CEO bij Van de Velde: “Er is geïnvesteerd om een stap vooruit te zetten in digitalisering en de basis te leggen voor toekomstige groei”, klinkt het.

 

Er moet nu eenmaal een inhaalbeweging worden gemaakt en daarom investeert het bedrijf sterk in online marketing, een betere IT-infrastructuur en een nieuw e-commerceplatform. Dat vorige topman daarbij echter ook gebruik maakte van heel wat dure consultants en zo de personeelskosten met 16% de hoogte in joeg, kon voor familiale eigenaar Herman Van De Velde niet door de beugel en kostte hem zijn functie.

 

Akkoordje met de fiscus

De kosten zullen ook dit jaar niettemin “op een hoog niveau” blijven, geeft Vaesen toe, aangezien er nog projecten lopende zijn. Wel snijdt de nieuwe topvrouw al in toekomstige kosten door komaf te maken met de homeparty’s die Van de Velde recent in Duitsland had gelanceerd. De stopzettingskosten zijn op vorig jaar ingeboekt, net als afboekingen op leveranciers waar de groep een belang in heeft genomen. Zo kocht Van de Velde zich in bij Noyon, een belangrijke kantleverancier uit Calais, maar die blijkt verlieslatend te zijn.

 

Toch nog een meevaller: Van de Velde wist het op een akkoordje te gooien met de fiscus en hoefde daardoor vorig jaar maar 3,6 miljoen euro belastingen te betalen, zowaar 10 miljoen euro minder dan in 2017. Het lingeriebedrijf wist handig gebruik te maken van een belastingregeling, die als innovatiestimulans een gunsttarief hanteert voor inkomsten uit innovatie. De nettowinst klokte zo uiteindelijk af op 25,5 miljoen euro. De regeling is voor vijf jaar geldig en liet Van de Velde onder meer de 3D-scanners patenteren die in de winkels van Lincherie worden gebruikt. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN