RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

HR in de detailhandel: vandaag en morgen.

icon
Algemeen24 november, 2010

 

Personeelsverloop.

Tom Permanne: ‘Over het verloop in deze sector lopen de meningen uiteen. De ene vindt het hoog, de andere vindt het wel meevallen  Wij gingen eens kijken hoe het nu echt zit en deden daarvoor een beroep op de onderzoeken van het Kenniscentrum van SD Worx. 

 

Gemiddeld over alle sectoren in Belgie heen, komen we op een verloopcijfer van 14%. Maar in de detailhandel wordt dat meteen 21,34% of maar liefst 1 op de 5 werknemers!   De kloof wordt zelfs nog groter als we inzoomen op de fashionbranche van de detailhandel.  Hier ligt het verloop vaak aanzienlijk hoger, in sommige gevallen is het zelfs een veelvoud van het sectorgemiddelde.

 

Er zijn verschillende verklaringen.  Veel mensen zetten hier hun eerste stappen in de arbeidsmarkt of zien dit als een tijdelijke job om een periode te overbruggen. De sector telt ook veel jobstudenten en veel (deeltijdse) bijverdieners.

alt

Regionaal gezien, scoren de grote steden het slechtst qua verloop.  Zo tekent Antwerpen voor 26,63%, Namen voor 24,32% en Brussel strandt op de derde plaats met 21,54%. Ook de anciënniteit in de sector is laag: 46% is minder dan 2 jaar in dienst terwijl dit binnen de andere sectoren 33% is.

 

Een hoog verloop heeft heel wat nadelen. Het kost heel wat om nieuwe mensen te zoeken, te selecteren en aan te werven.  En dan mag je de opleidingskost niet vergeten.  Het duurt immers een hele tijd om nieuwe mensen in te werken. 

 

In deze context stellen we vast dat HR vandaag een belangrijkere rol begint te spelen in de sector. Een goed retentiebeleid in de retail is onlosmakelijk verbonden aan de eerstelijnsmanagers, vaak de store managers.  We zien dan ook een toegenomen bereidheid in de sector om hun winkelmanagers op te leiden op het vlak van leidinggeven en coaching. Een klimaat waarin mensen zichzelf kunnen ontwikkelen en een goede sfeer op de werkvloer zijn immers van cruciaal belang om mensen te motiveren.

Jong en dynamisch?

Peter Van Ostaeyen: “De distributiesector is een van de belangrijkste werkgevers voor jongeren, toch een kwetsbaar segment op de arbeidsmarkt. We zien in de distributiesector een vertegenwoordiging van 38% in de klasse van -29 jarigen, ruim meer dan een derde van de totale populatie!  In de andere sectoren ligt dit cijfer op 23% voor de –29 jarigen.”

 

Dit fenomeen is voor een groot deel toe te schrijven aan de studenten die werkzaam zijn in deze sector. Bijkomend is er ook een grote instroom aan kort geschoolde mensen, zij worden on the job opgeleid en krijgen na verloop van tijd vaak kansen om door te groeien.

 

Diversiteit!

Retail is bij uitstek een vrouwelijke sector. Maar liefst 70% van de werknemers in deze branche zijn vrouwen, tegenover een gemiddelde vertegenwoordiging van 43% in de overige sectoren.

 

We zien wel duidelijk een onderscheid binnen de deelgebieden van de distributiesector. Zo vinden we de mannen eerder terug bij de doe-het-zelf zaken, elektrozaken en drankenhandels.  De vrouwen zijn dan weer prominent terug te vinden in de modezaken, parfumzaken en de hard discounters.

 

Ook voor allochtone werknemers biedt de detailhandel veel kansen, zeker in de grootsteden zien we een sterke vertegenwoordiging in het werknemersbestand.

 

Wat ook in het oog springt is het werkregime in de sector. Het aantal deeltijds tewerkgestelden zit met zijn 51% bijna dubbel zo hoog dan in andere sectoren.

 

War for talent….geen issue voor de detailhandel?

Tom Permanne: ‘De nood aan kortgeschoolde werknemers beschermt de sector ten dele tegen de krapte op de arbeidsmarkt. Waarom ervaart men dit dan niet altijd zo?

 

De oorzaak is enerzijds het grote verloop.  Sommige retailers zijn  continu op zoek naar nieuw personeel.  Anderzijds moeten we vaststellen dat er  in de detailhandel ook heel wat gespecialiseerde medewerkers aan de slag zijn, zoals informatici, HR medewerkers, aankopers, juristen, …

 

Veel van de grotere retailers zien we vandaag ook inzoomen op niches: gespecialiseerde fietsafdelingen met een eigen onderhoudsdienst, professionele tuinbouwafdelingen, optiekers met een full service, slagers, …

 

Het vinden van deze gespecialiseerde medewerkers is dikwijls niet zo eenvoudig.  We zien vandaag dan ook meer en meer retailers investeren in een uitgekiend HR beleid om de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden. 

 

 

Meer informatie over HR in de retail? Neem contact op met de Retail Business Partners van SD Worx.

Tom Permanne                                                              Peter Van Ostaeyen
tom.permanne@sdworx.com                                       peter.vanostaeyen@sdworx.com
03/201.73.26                                                                 03/220.23.16
 

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 juni, 2025
    Blokker maakt comeback met oud logo en 37 nieuwe winkels

    Bij Blokker “bloeit wat moois”: de Nederlandse huishoudketen wil nog dit jaar 37 winkels openen. Ook het directieteam is gevormd: de doorstart onder Roland Palmer krijgt zo concreter vorm.

  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN