RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Collect & Go (veel) duurder dan Colruyt-winkel

icon
Food7 maart, 2019

Wie bestelt bij de afhaaldienst Collect & Go van Colruyt, betaalt voor sommige producten opvallend meer dan in de fysieke winkel. Dat blijkt (nog maar eens) uit een prijsvergelijking, nu door De Standaard. Al is het verschil op een volledig winkelmandje al bij al klein.

 

Soms forse prijsverschillen

“Een halve kilo pastasaus Spagheroni kost in de winkel 1,45 euro, bij Collect&Go wordt dat 2,49 euro: dat is dus 72% duurder online. Sinaasappelsap, sojamelk, smeerkaas en chocoladesnoepjes van bekende merken zijn 20 tot 43% duurder”, schrijft De Standaard. Dat geldt ook voor de huismerken: billendoekjes, room en gerookte zalm zijn in het afhaalpunt een derde tot de helft duurder. Idem dito voor de versafdeling: een kilo peren is een kwart duurder bij Collect & Go, jonge ui kost een zesde meer.

 

De vaststelling is niet nieuw en leidde zo’n twee jaar geleden op onze site zelfs tot een opmerkelijk opiniestuk van de Vakgroep Marketing aan de KU Leuven, met als titel “Prijsverschil Colruyt en Collect & Go geen slimme zet”. Colruyt volhardt evenwel in zijn strategie: “Wij vergelijken per kanaal. In de fysieke winkel vergelijken we prijzen met fysieke concurrenten, bij Collect & Go met webwinkels”, reageert marketingdirecteur Guy Elewaut in de krant. “Soms voert een concurrent een promotie alleen online of offline.”

 

Op de vraag of die prijsverschillen tussen de web- en fysieke winkel de klanten – die per slot van rekening al 5,50 euro servicekosten betalen – niet tegen de borst stoten, klinkt het: “We krijgen af en toe reactie. Maar als we dan uitleggen hoe we prijzen online en offline vergelijken, begrijpen de klanten het wel. We zijn daar heel transparant over.”

 

“De bluts met de buil”

Volgens de marketingdirecteur van Colruyt kunnen de prijzen in de webwinkel trouwens ook lager liggen. “Klanten die alert zijn, kunnen dus af en toe een deal doen. Maar de meeste shoppers nemen de bluts met de buil.”

 

Al blijken dat “in de praktijk vooral blutsen” te zijn, merkt De Standaard fijntjes op. “Op het tiental Colruyt-facturen die we vergeleken, prijkt slechts één product dat online goedkoper is. Dat wil evenwel niet zeggen dat alle producten bij Collect&Go duurder zijn. Bij bijna 90% van de gekochte producten is er geen verschil. Daardoor blijft het prijsverschil voor een gemiddeld winkelmandje beperkt: bij Collect&Go betaalt u – servicekosten niet meegerekend – doorgaans 1 tot 3% meer dan in de fysieke winkel.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN