RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door redactie Nederland
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Btw-verhoging: verwarring in winkels

icon
Algemeen24 september, 2012

Verwarring alom

Warenhuisketen Bijenkorf doet bijvoorbeeld voorlopig niets: “We gaan niet ineens alle prijskaartjes vervangen”, zegt een woordvoerder in NRC Handelsblad. “Alles in de winkel wat al geprijsd is, houdt voorlopig dezelfde prijs. Nieuwe producten die binnenkomen, krijgen natuurlijk wel prijskaartjes waarop de btw-verhoging is doorgevoerd.”


Volgens een woordvoerder van CBW-Mitex, de organisatie van winkeliers in de sectoren mode, wonen, schoenen en sport, zal de reactie op 1 oktober heel verschillend zijn. “In de ene winkel worden de prijskaartjes niet vervangen, maar komt er op de kassabon twee procent bij. Soms vertelt de caissière dit aan de klant, in het andere geval staat er bij de ingang een bord of hangt er een briefje.” Er zijn uiteraard ook gewoon winkeliers die al hun producten van een nieuw kaartje met een hogere prijs voorzien.

 

Ook de prijsstelling is een reden om de verhoging niet direct door te voeren, zegt de woordvoerder: “Marketing- en campagnetechnisch is een bedrag van 9,99 euro handiger dan 10,20“, zegt hij. Dit wordt bevestigd door econoom Marten van Garderen van ING. “Als je overal lukraak 2 procent bij optelt, kom je op gekke prijzen. Dat werkt niet. Dus zullen veel ondernemers liever wachten. Op het moment dat ze hun prijzen aanpassen, zetten ze een iets grotere stap.“

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 juni, 2025
    Nederlander koopt minder, maar besteedt meer online

    In het eerste kwartaal van 2025 hebben Nederlandse consumenten minder vaak online gewinkeld, maar wél meer uitgegeven. Opvallend: ze besteedden meer aan producten en minder aan diensten. Wat valt daaruit te leren?

  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Waarom Lidl een half miljard investeert in eigen containerschepen

    Tailwind, de rederij van Lidl, laat vijf nieuwe containerschepen bouwen, een investering van meer dan een half miljard euro. De retailer streeft naar een grotere flexibiliteit in de bevoorradingsketen.

  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Retail voor de volgende generatie: hoe Walmart jongeren wil bereiken met gaming

    Walmart is actief op Roblox en heeft zelfs een eigen onlinespel, Walmart Unlimited, om de aandacht van nieuwe, jonge consument te te trekken. Ook online gaming is winkelervaring, redeneert de retailreus.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN