RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

EU legt Google nieuwe miljardenboete op

icon
Algemeen21 maart, 2019

Google misbruikt zijn positie op de advertentiemarkt en daar moet het van de Europese Commissie voor boeten: commissaris voor mededinging Margrethe Vestager legt een nieuwe dwangsom van 1,5 miljard euro op, bovenop de 6,7 miljard die de zoekmachine al eerder moest.

 

Vrije advertentiemarkt in gevaar

De online advertentiepoot van Google maakt misbruik van zijn dominante positie op het internet, besluit de Europese Commissie na een langlopend onderzoek. Met een marktaandeel van boven de 70% (tussen 2006 en 2016 gemeten), brengt de zoekgigant de vrije concurrentie in gevaar.

 

Vooral de praktijk waarbij Google optreedt als advertentiebroker voor de zoekfunctie op externe sites kan voor de EU echter niet door de beugel. Met die dienst, AdSense for Search, regelt het bedrijf zelf reclames en banners bij zoekresultaten op sites die met de zoekrobot samenwerken om hun webstek doorzoekbaar te maken.

 

Wie zoekt, moet Google Ads vinden

Volgens de Europese Commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager pakte het bedrijf dat in het verleden weliswaar niet eerlijk aan. Wie gebruik wilde maken van de Google-zoekfunctie op zijn site, werd contractueel opgezadeld met onder meer exclusiviteitsclausules en de verplichting om extra Google-advertenties te plaatsen.

 

Zo dwong AdSense vanaf 2006 af dat wie de zoekfunctie van Google gebruikte, geen advertenties van concurrenten op zijn site mocht toelaten. Vanaf 2009 kwam daar ook nog eens een soort minimum-afname bij: klanten van de dienst werden verplicht een minimumaantal advertentieruimtes op hun sites aan Google te geven, bovendien op de beste plaatsen.

 

Derde miljardenboete in drie jaar

De Europese Commissie vaardigt daarom nu een boete van 1,5 miljard euro uit. Die boete had nog veel hoger kunnen oplopen als Google de controversiële activiteiten niet meteen had stopgezet toen het lucht kreeg van de start van het onderzoek in 2016. Ook nu toont de technologiegigant een grote bereidwilligheid om zich te plooien naar de EU: Google belooft zijn rivalen in de komende maanden nog meer visibiliteit te gunnen.

 

Het is al de derde keer op drie jaar tijd dat Google op de vingers wordt getikt door Europa: eerder kreeg het een boete van 2,4 miljard euro voor Google Shopping en nog een van 4,3 miljard euro omdat het binnen Android de eigen browser Chrome zou voortrekken. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN