RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kochhaus moet faillissement aanvragen

icon
Food28 maart, 2019

De Duitse gerechtenwinkel Kochhaus, die ook de inspiratie leverde voor soortgelijke concepten Bilder & De Clercq en HNGRY in de Benelux, heeft het faillissement aangevraagd. Voorlopig wordt er wel doorgewerkt.

 

Einde nabij?

Het in Berlijn gevestigde Kochhaus heeft een faillissementsaanvraag ingediend. Het bericht is intussen ook bevestigd door CEO Ramin Goo, al worden de activiteiten voorlopig wel verdergezet. “We willen het Kochhaus saneren en, op basis van ons concept, alle vestigingen op de lange termijn behouden. Het Kochhaus is populair bij klanten en heeft een levensvatbaar bedrijfsconcept voor de toekomst.”

 

Ramin Goo richtte Kochhaus in 2008 op samen met Max Renneberg en Dorothée Karsch. Vandaag exploiteert Kochhaus negen landelijke vestigingen, in 2017 waren dat er twaalf. Drie vestigingen, die het samen met franchisenemers runde, zijn al gesloten. Het bedrijf groeide afgelopen jaar met vijf procent en haalde een omzet van 8,4 miljoen euro, maar rendabel is het niet.

 

Receptenwinkel

In de winkels van Kochhaus is alles ingericht volgens recepten en niet op basis van productcategorieën, zoals in een traditionele voedingswinkel. De benodigde ingrediënten voor een gerecht zijn al afgewogen en verpakt. Je kan er ook kookgerei kopen, er is een bistroruimte en je kan er inspiratie opdoen. Na sluitingstijd vinden er kooklessen plaats.

 

Online heeft Kochhaus het steeds erg lastig gehad: hoewel het bedrijf ook ‘kant-en-klare kookdozen’ verzendt, hebben Marley Spoon en vooral HelloFresh deze markt stevig in handen. Ramin Goo heeft de afgelopen jaren daarom de nadruk gelegd op samenwerkingsverbanden met grotere spelers als Edeka en Amazon Fresh. Kochhaus haalt ongeveer twintig procent van zijn verkopen online.

 

Het concept van Kochhaus kreeg ook navolging in België en Nederland met de opening van Bilder & De Clercq in Amsterdam en HNGRY in Antwerpen. Maar beide winkels zijn intussen weeral gesloten.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN