RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hudson’s Bay “veel sterker dan een jaar geleden”

icon
Mode4 april, 2019

Hudson’s Bay leest beterschap in het voorbije kwartaal, al valt de omzet nog wel terug. “We staan veel sterker dan een jaar geleden”, meent de warenhuisgroep. Om de winst op te krikken plant HBC nog verschillende winkelsluitingen.

 

Weer positieve cashflow

De Canadese warenhuisgroep Hudson’s Bay Company (HBC) zag de vergelijkbare omzet in het voorbije vierde kwartaal (tot 2 februari) met 1,4 procent zakken. De totale omzet kwam uit op 2,89 miljard Canadese dollar (2,57 miljard euro) ten opzichte van 3,07 miljard Canadese dollar een jaar eerder. Het nettoverlies klom op tot 226 miljoen Canadese dollar (201 miljoen euro) vergeleken met het nettoresultaat van 180 miljoen Canadese dollar in hetzelfde kwartaal vorig boekjaar.

Toch is de groep positief over de behaalde resultaten: “We zijn vandaag een veel sterkere onderneming dan een jaar geleden, ondanks enkele belangrijke omzetuitdagingen dit kwartaal,” zegt Helena Foulkes, CEO van HBC in een verklaring: “We hebben weer een positieve operationele cashflow, verbeterden de winst voor al onze bedrijfstakken, verbeterden de winstgevendheid met 30 procent en sterkten onze balans aan.”

 

Brutowinstmarge de hoogte in

Voor het volledige boekjaar bedroeg het nettoverlies 631 miljoen Canadese dollar (561,48 miljoen euro). De gecorrigeerde EBITDA steeg weliswaar met liefst 63 procent tot 426 miljoen Canadese dollar (379 miljoen euro), met dank aan de fusie met de Duitse sectorgenoot Karstadt. Zonder die joint venture zou er een toename van 30 procent zijn geweest.

De brutowinstmarge bedroeg 38,9 procent, een lichte stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. Zonder de herstructureringskosten van vorig jaar – de groep sloot heel wat verlieslatende winkels – had de brutowinstmarge 39,9 procent bedragen, een stijging van 110 basispunten ten opzichte van het voorgaande jaar, waarbij elke bedrijfseenheid een bijdrage leverde aan de verbetering.

 

“Waarde van het bedrijf aangetoond”

“We hebben onlangs twee belangrijke transacties voltooid die de inherente waarde van het bedrijf aantonen. Onze aangescherpte financiële discipline en gestroomlijnde focus vormen een solide basis om op voort te bouwen in 2019”, claimt bestuursvoorzitter Richard Baker. Dit jaar sluit de groep nog alle vestigingen van het Amerikaanse Home Outfitters en ook 20 vestigingen van outletketen Saks Off 5th gaan op de schop.

Hudson’s Bay Company heeft in Nederland vestigingen van Hudson’s Bay en Saks Off 5th en stapte vorig jaar in een joint venture met Karstadt. In België behoort Galeria Inno tot de nieuwe groep. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN