RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M gaat tweedehands verkopen

icon
Mode8 april, 2019

H&M gaat aan de slag met tweedehands: op de Zweedse website van dochterlabel & Other Stories start de modegroep met de verkoop van tweedehands en vintage kleding. Later volgen ook andere merken en landen. 

 

Milieu-impact drastisch verminderen

Tweedehands is een groeiende markt, ook in mode: in de komende vijf jaar zou de omzet er verdubbelen en zo goed worden voor 51 miljard dollar, bericht Reuters. De groei hangt samen met de stijgende vraag naar duurzaamheid, en dan niet het minst met een toenemende bezorgdheid rond hoe verantwoord fast-fashion is.

Precies daarom wil ook fast-fashionreus H&M erop inzetten. Dat maakt duurzaamheidsdirecteur Anna Gedda bekend op een evenement in Berlijn over de toekomst van de mode. In thuismarkt Zweden start H&M met een pilot voor de onlineverkoop van tweedehandskleding op de site van het merk & Other Stories, met als doel om het initiatief in de komende jaren nog uit te breiden naar andere markten en merken. 

“We zien dit als een groeiend onderdeel van de sector, met grote kansen voor zowel consumenten als voor de milieu-impact, en hoe we die drastisch kunnen verminderen door de levensduur van de producten te verlengen”, zegt Gedda. Het initiatief past ook in de “circulaire visie” van de H&M-groep, waarbij de modeproducent naar een circulaire waardeketen wil evolueren zonder afval of verspilling.

 

Maanlanding op komst

H&M voert de test uit in samenwerking met het Zweedse tweedehandsplatform Sellpy, een startup waarin het heeft geïnvesteerd. Van zijn kant maakt Sellpy ook op de eigen site een sectie voor tweedehandskleding van & Other Stories. Een eerdere poging van de Zweedse modegroep om tweedehandsitems te verkopen, liep nochtans op een sisser uit. Nu is de echter wel rijp, meent Gedda, dankzij het huidige duurzaamheidsbewustzijn. 

De groep staat verder nog voor een heuse “maanlanding”, aldus Gedda: H&M zou op het punt staan een systeem te lanceren waarmee kopers kunnen zien in welke fabriek elk kledingstuk is geproduceerd en meer details over de stof kunnen terugvinden – een exploot dat volgens de duurzaamheidsverantwoordelijke voor zo’n groot bedrijf op IT-vlak het best te vergelijken valt met een maanlanding. Recent maakte H&M ook nog bekend tegen 2030 alleen nog duurzame materialen te willen gebruiken. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN