RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Veggieburgers naast het vlees bij Tesco

icon
Food9 april, 2019

Echt vlees en vleesvervangers liggen voortaan broederlijk zij aan zij bij Tesco. Vegan is de grootste voedseltrend van het decennium, volgens de Britse supermarktketen, en daarom lanceert het een nieuwe vleestoog waar de twee naast elkaar liggen.

 

Vega-vlees is niet voor vegans

Vandaag bevat een procent van alle huishoudens een veganist, vijf procent een vegetariër en 10 procent een flexitariër, blijkt uit een studie van Kantar. Onder meer dankzij campagnes als ‘Meat-Free Mondays’ heeft 21 procent van de Britse huishoudens zijn vleesinname verminderd en in ‘Veganuary 2019’ werden ook al 150 miljoen meer vleesvrije maaltijden verkocht dan tijdens dezelfde campagnemaand een jaar eerder.

Vooral de groep flexitariërs groeit sterk: in het Verenigd Koninkrijk werd 92 procent van de plantaardige maaltijden in 2018 door niet-veganisten opgegeten. “We zien een nieuw soort shopper: bewuster van hun eigen gezondheid en het milieu, en helemaal bereid om voedingskundige veranderingen aan te brengen, zoals veganistisch, vegetarisch of flexitarisch worden om die doelen te bereiken”, zegt Derek Sarno, die speciaal is aangesteld als directeur van ‘plantaardige innovatie’ bij Tesco.

 

“Detailhandel moet zich aanpassen”

“De opkomst van meer plantaardig voedsel en van mensen die flexitariër worden, heeft een enorm effect op de manier waarop veel mensen winkelen en als gevolg daarvan moet de detailhandel zich aanpassen”, meent Sarno nog. “Plantaardige alternatieven zijn over het algemeen zo hoogwaardig geworden dat de meeste levenslange vleeseters deze voedingsmiddelen nu opnemen in hun dieet. Het is logisch om ze naast elkaar in hetzelfde gangpad te plaatsen en een breder scala aan beschikbare opties te bieden om uit te kiezen.”

In de vleesafdeling van de grotere Tesco-supermarkten is daarom vanaf nu een nieuw koelmeubel te vinden, waarin behalve vlees ook veganistische en vegetarische producten van merken zoals Heck, Vivera, Beyond Meat en De Vegetarische Slager te vinden zijn. Volgens Tesco is de beste manier om gezondheid en duurzaamheid te promoten klanten aanmoedigen om meer groenten, minder vlees en meer plantaardige alternatieven te eten.

Albert Heijn kwam in België een jaar geleden al tot dezelfde conclusies en besloot vlees en vegetarische producten eveneens samen te presenteren. Met de campagne flexi-Vlaanderen probeerde de supermarktketen toen de instap naar vegetarisch te vergemakkelijken voor consumenten.
 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN